Slik spiller Phase 10

Slik spiller Phase 10


Phase 10 er en progressiv multi-level kortspill som ble oppfunnet av Kenneth Johnson i 1982. Det ligner på et annet spill kalt "Liverpool Rummy." Phase 10 er en av de moderne kortspill tilpasset fra tradisjonelle forgjengere som Uno og Wizard. Det er et veldig enkelt spill å lære og vil gi mange timer med underholdning og utfordring for både barn og voksne. Mer enn 30 millioner enheter (produsert av Fundex Games, Inc.) har blitt solgt i løpet av de siste 25 årene! Her er hvordan du spiller Phase 10.

Bruksanvisning

1 KORT OVERSIKT OVER SPILLET

Målet med spillet er å bli den første spilleren til å fullføre alle 10 "faser". I standard pakket spillet blir det skrevet ut kort som forklarer de ulike fasene og en kortstokk med 108 kort (24 hver av rød, blå, gul og grønn) nummerert fra 1 til 12, (4) blue "Skip" kort og (8) " Wild "kort (to av hver farge).

2 forutsetninger

En spiller er valgt som "Dealer". Etter en shuffle og "cut" av dekket, er 10 kort deles ut til hver spiller. Kortene er skjult av den enkelte deltaker. Resten av dekket blir "stock" eller tegne "haug". Det øverste kortet av bestanden er slått og plassert ved siden av en egen "kast" haug. Personen til venstre for giveren spiller først. Hver tur består av å trekke ett kort fra trekkbunken eller ett kort fra forkaste haug (ikke begge). Dette kortet er lagt til spillerens hånd og ett kort kastes deretter. Deretter turn roterer til neste spiller, med klokken.

Merk: Noen grupper tillate mer enn ett kort for å bli tatt fra forkaste haug

tre. FASER

Det er en progresjon i spillet, som må følges for. De "nivåer" er som følger:
(1) 2 "sett" av 3 like, samme tall eller verdi, for eksempel 3 åttere eller 3 syvere
(2) 1 sett av tre og en "run" av 4 sammenhengende nummererte kort av hvilken som helst farge
(3) 1 sett med fire og en kjøre av 4
(4) en kjøre av 7
(5) en serie med 8
(6) en kjøre av 9
(7) 2 sett med 4
(8) 7 kort i samme farge
(9) 1 sett med 5 og 1 sett med 2
(10) 1 sett med 5 og 1 sett med 3

4 wild cards

En "Vill" Kortet kan brukes i stedet for et tall eller som en hvilken som helst bestemt farge. En Wild card kan være en del av en nødvendig fase. Mer enn en Wild kortet kan benyttes i en hvilken som helst gitt hånd.

5 SKIP KORT

"Skip" kort er ikke wild cards og har ingen verdi som en del av et løp eller innstilt. De tjene ett formål - og det er å føre en person til å miste hans / hennes tur. En Hopp kortet kan ikke bli plukket opp fra forkaste haug. Det er variasjoner om andre anvendelser av Skip kortet.

6 GJØRE EN FASE

Under din tur kan du gjennomføre en fase. Hvis du arbeider på en joggetur eller satt, og du er ferdig med det ene, kan du legge disse kortene på bordet. Bare fullførte løp og / eller sett kan bli fremmet.

7 TREFFE

Du kan kaste eventuelle tiloversblevne kort i hånden på en annen spillers fremmet satt eller kjøre. Før du kan lage en hit din egen Phase må være på bordet.

8 GOING OUT (ETTER hånden)

Etter en fase er fremmet, spillerne prøver å "gå ut" ASAP! En spiller må tømme alle sine kort ved å konkurrere utpekt fase og "treffe" noen annen spillers sett eller runder. Hvis noen går ut, og du ikke har fullført fase, er du pålagt å fullføre den fase før du går videre til neste fase.

9 POENG

Den medhjelperen må telle en sum for hver spiller. Vinneren av hånden (med en fullført fase) scorer null. Alle andre spillere vil ha punkter vurderes opp mot dem basert på verdien av kortene er igjen i sine hender.

10

VINNEREN

Den første spilleren til å fullføre alle 10 Faser er spillet vinner. Hvis det er uavgjort, da de totale (negative) poeng fra tidligere hender vil bryte båndet. Det finnes mange varianter, og noen endring av reglene må være ved gjensidig samtykke.

Hint

  • Det er mye flaks i dette spillet, og uavgjort bestemmer ofte utfallet.
  • Jo høyere nivå faser vil kreve noen strategi, og sett en tendens til å være vanskeligere å fullføre.
  • "Treffer" motstanderens ferdige sett eller runder skal beregnes, slik noen kort kan bli best bevarte som en del av Fase krav.
  • Ikke vent med å legge ned ferdige sett eller runder.
  • Bli enige om noen regler variasjoner før du starter spillet.