Slik spiller "Risiko: A Game of Global Domination"

Slik spiller "Risiko: A Game of Global Domination"


Det klassiske spillet Risk har flere varianter, inkludert to-spiller Risk and Mission Risk. Global Domination Risk, en tidkrevende, men givende spill hvor spillerne prøver å ta over verden, er den originale og mest vanlige Risk spillet.

Bruksanvisning

Setter opp

1 Åpne og sette opp spillebrettet.

2 Shuffle territorium kort og legg dem med forsiden ned i nærheten av spillebrettet

3 Hver spiller må velge en farge

4 Hver spiller tar alle brikkene i deres valgte fargen

5 Hver spiller teller ut sine start enheter. Dette er 35 som starter enheter hver for tre spillere, 30 hver for fire spillere, 25 for fem og 20 for seks. Merk at disse teller referere til enheter (tall av menn) og ikke spillebrikker; det er forskjellige brikker som symboliserer ulike antall menn. Noen versjoner av Risk har brikker i figurer av romertall og andre versjoner har brikker i figurer av infanterister, som representerer en enhet; kavaleri, som representerer fem enheter og artilleri, som representerer ti enheter.

6 Hver spiller kaster terningen for å se hvem som får krav på et territorium først. Den høyeste roll går først, og sette opp fortsetter med klokken.

7 Den første spilleren hevder også det første territorium (land) ved å plassere en startenhet i en tom territorium. Den neste spilleren plasserer deretter en enhet i et territorium for sine valg. Dette fortsetter til alle territorier blir hevdet. Spillere kan ikke kreve et territorium som allerede er opptatt av en annen enhet, inkludert sin egen enhet.

8 Spillere forsterke deres territorier ved å ta svinger plassere en startenhet til et territorium de allerede kontrollerer. Armering fortsetter til alle som starter enheter er plassert. Det er ingen grense for hvor mange enheter som kan oppta ett territorium; heter trenger ikke å være jevnt fordelt i løpet av armering.

9 Spillere rulle en terning igjen for å avgjøre hvem som spiller først.

Tar din tur

10 Hver spiller mottar ytterligere forsterkninger i starten av hver sving. Spillere som kontrollerer 1-11 territorier få tre forsterkninger, spillere med 12-14 territorier motta tre forsterkninger, spillere med 15-17 territorier motta fem forsterkninger, og så videre. For å finne ut hvor mange forsterkninger du mottar, dele territorier av tre og runde ned. Spillere som kontrollerer et helt kontinent motta ytterligere forsterkninger: to for Sør-Amerika eller Australia, tre for Afrika, fem for Nord-Amerika, fem for Europa og sju for Asia. Spillerne får også forsterkninger for Tory kort; hvis en spiller har et sett med tre Territory kort med alle samsvarende eller alle forskjellige bilder på toppen, kan han slå dem i for ytterligere forsterkninger - fire for første gang et kort sett er slått på ved enhver spiller, seks for andre tid, åtte for tredje gang, og 10 for fjerde gang. Etter det kan du telle opp av femmere å bestemme antall ekstra forsterkninger.

11 Plasser alle dine forsterkninger inn i territorier.

12 Angrep hvis du ønsker det. Angreps er alltid valgfritt. For å angripe, må du ha minst to enheter i et territorium. En enhet må alltid holde bak i angrepsfasen. Du kan sende en, to eller tre menn på en gang i et tilstøtende land til angrep, selv om du har flere enheter i territoriet.

1. 3 Den regjerende spilleren velger deretter hvor mange enheter å forsvare med, som bare kan være ett eller to av gangen, selv om det er flere enheter i territoriet.

14 Du (angriperen) styrer de røde terninger og forsvareren styrer de hvite terningen. Hver side ruller en terning for hver enhet angripe eller forsvare. Hvis en angriper angriper med tre enheter, de ruller alle tre røde terninger. Hvis en forsvarer forsvarer med en enhet, ruller han bare en hvit dør. Alle terningene rullet samtidig.

15 Både du og forsvareren plassere terningene i rekkefølge fra høyeste til laveste, matche dem opp mot hverandre. Sammenligne de høyeste terningen først - den nedre rullen fjerner en forsvarer eller angriper enhet fra brettspillet. Sammenligne nest høyest ruller. Igjen, den nedre rull, fjernes et stykke. Hvis det er uavgjort, forsvareren vinner alltid, og angriperen må fjerne en angripende enhet fra brettet.

16 Alle overlevende enheter trekke inn sine egne territorier. Hvis du erobret territorium ved å slå alle de menn som tidligere okkuperte den, så du må flytte alle enhetene du brukte til å vinne kampen inn i nytt territorium. Man kan også fjerne eventuelle andre enheter fra motstanders landet med dem, så lenge i det minste en enhet blir stående i den opprinnelige land.

17 Hvis du har helt eliminert en annen spiller ved å fjerne deres siste enheten fra spillbrettet, er at spilleren ute av spillet, og du får alle sine territorium kort.

18 Du kan angripe så mange ganger du vil i løpet av din tur.

19 Når du er ferdig med alle angrep, kan du befeste en gang. Dette betyr at du kan ta så mange enheter du vil fra en av dine territorier, og etterlater en enhet bak, og flytte dem inn i en tilkoblet territorium.

20 På slutten av din tur, hvis du erobret et territorium, kan du ta et territorium kort. Du kan bare samle ett kort per tur, selv om du erobret mer enn ett territorium under den svingen.

21 Nå er det neste spillers tur, og spillet fortsetter fra trinn én.

22 En spiller vinner spillet når de kontrollerer alle 42 territorier.