Slik spiller strategier for Spades

En grunnleggende strategi guide for nybegynnere med tips for mer avanserte spill.

Bruksanvisning

1 Del fire personer i to grupper på to, og sette seg ned ved et bord med hver lagkamerat motsatt (ikke ved siden av) den andre.

2 Bestem deg reglene. Fordi "husregler" av Spades varierer mye, er det alltid best å gå gjennom dem hver gang du spiller med nye mennesker. For eksempel:

Vil du bruke 2s som høy trumf, eller vil du bruke Jokers?
Hvis du bruker Jokers, betyr det store Joker trekke (se trinn 6)? Vil du tillate blinde bud?
Hvordan er books (også kjent som "poser") scoret?
Hva er det laveste antall bøker et team kan by?
Kan en spiller bud "null" (erklærer at de vil vinne ingen bøker i det hele tatt), og hva er det verdt?
Hva poengsum spiller du til?
Hva er straffen for reneging (trumping et egnet kort når du fortsatt har kort som passer i hånden)?
* Hvor mye krysstale (diskutere med partneren din) er lov?

Hvis du ikke jobber alt ut på forhånd, vil du støte på konflikter senere.

3 Dele ut kortene. 52 kort delt 4 måter betyr at hver spiller har 13 kort, så det er 13 hender i hver runde.

4 Når kortene er delt ut, bestemmer hvert lag hvor mange hender ( "bøker" eller "triks") de tror de kan vinne.

For nybegynnere er det best å telle seire på to måter: Ess og spader.

Aces: Først må du kontrollere at du har minst ett eller to av hver farge, og ta hensyn til de andre spillernes reaksjoner på kortene sine for å prøve å se om noen andre er kort egnet. Et ess av diamanter er svært sannsynlig å vinne en bok, med mindre noen har noen diamanter til å begynne med (i så fall de kan trumfe ditt ess med en spade). Vanligvis, skjønt, er et ess en seier. Led med ess så snart som mulig, for å unngå å gi noen mulighet til å kjøre ut av drakten.

Spades: Det er to grunnleggende varianter på bruk av spader; Hvem vil du skal bruke skal avgjøres i trinn 2. Det første er å bruke alle toere, med to hjerter som den høyeste "spade", er to av klubbene nest høyeste, da to av diamanter, deretter 2 av spader, deretter tilbake til det normale med Ace of spades på bakken, og de tre som laveste. Hvis du bruker denne metoden, kan du gå til trinn 5.

Den andre, mer avanserte, er variasjon for å fjerne to av de 2s og bruke jokere (som er merket "store" og en merket "lite"). De Jokers er da den høyeste av alle de "spader", med den ekstra fangsten at hvis den store Joker fører en hånd, både av spillerne på motstanderlaget må kaste ut sitt høyeste gjenværende spade. Hvis du bruker denne metoden, kan du gå til trinn 6.

5 Når du byr, telle alle to du har som en seier, samt Ess, Konge og Dronning. Utover det, lavere spader er mest nyttig hvis du kan bruke dem til trumf kort av andre sorter. For eksempel, hvis du bare har en eller to klubber, kan du være i stand til å vinne en hånd med kun 3 i spar. Telle de lavere spader kan være risikabelt, skjønt, og siden det er nesten alltid bedre å gå over budet enn under det, er det vanligvis best å ikke telle dem.

Gå til trinn 7.

6 I forbindelse med budgivning, teller den store jokeren som en seier. Hvis du har både stor og liten, teller det som tre seire (fordi du vil trekke gode kort unna motstanderne). Hvis du bare har har liten joker, prøve å finne ut om din partner har den store. Hvis han gjør det, kan du regne deg som en seier. Hvis han ikke gjør det, kan du ende opp med å miste den lille joker når det andre laget leder med den store. Hvis du liker å være modig, kan du regne det som en seier, og håper på det beste. Ess, Konge, og Queen of spades vil ofte vinne en hånd også. Utover det, lavere spader er mest nyttig hvis du kan bruke dem til trumf kort av andre sorter. For eksempel, hvis du bare har en eller to klubber, kan du være i stand til å vinne en hånd med tre i spar. Telle de lavere spader kan være risikabelt, skjønt, og siden det er nesten alltid bedre å gå over budet enn under det, er det vanligvis best å ikke telle dem. Hvis du føler deg fet, byr en bok for hver to eller tre lave spar i hånden.

7 Når du har telt opp antall bøker du tror du kan ta, snakke med partneren din og komme til en enighet om hvor mange (av 13) vil du være i stand til å vinne som et team. Husk at noen av dine gevinster kan kansellere ut noen av sine seire, og vice-versa. Også huske på at noen ganger et kort du ikke forvente å vinne (ti av klubbene, for eksempel) eller annen måte vil vinne en hånd; teller ikke dette som en seier, men tenk på det som en forsikring når budgivning aggressivt.

En gjennomsnittlig hånd, med begge lagene rimelig balansert, vil vanligvis resultere i ett team budgivning 7 og ett lag budgivning 6. For å spille det trygt, noen ganger budene kan legge opp til mindre enn 13 (for eksempel begge lagene bud 6). Dette gir rom for feil uten at noen mister sitt bud. På den annen side, noen ganger budene kan legge opp til mer enn 13, noe som betyr at et av lagene vil mislykkes i å gjøre sine bud. Husk at det er alltid bedre å få flere bøker enn du by (dvs. du byr 6, men får 8) enn å mislykkes i å vinne nok (kalt får "satt"), så det er vanligvis best å by konservativt først.

8 En strategi under budgivning fasen er å med vilje by mye lavere enn du tror du bør, for å gi det andre laget en falsk følelse av håp. Hvis det andre laget mener du har dårlige kort, kan de by for aggressivt, og du kan sette dem. Budgivning lav bringer books som en straff, skjønt, så bare gjør at når du har råd til. Ti books vanligvis resulterer i et tap på 100 poeng fra lagets poengsum.

9 Når budgivningen er over, begynner runden. Spilleren til venstre for dealeren fører. Vi vil anta at er deg. Lede med et ess hvis du har en (bortsett fra Ace of spades, husk, ingen kan føre med en spade til en spade er blitt brukt til å dikte en annen farge). Hvis du ikke har et ess, lede med et lavt kort, for å trekke ut Ace som er der ute. Det kan være partneren din. Hvis det andre laget vinner den ikke, og, ikke få panikk; det er mange flere hender som kommer, og minst nå vet du det er en mindre Ace.

Hvis du har et ess og en konge av samme sort, lede med Kongen. Hvis ingen trumfer deg, kan du spille Ace neste hånd. Hvis du får falske, vil oppholdssted av Ace fortsatt være usikker (det vil bli antatt å være deg, men de andre spillerne vil ikke vite sikkert). Holde det andre laget usikkert er alltid bra.

10 Under avspilling, prøver ikke å "gå på" partneren din hånd. Hvis partneren din fører med en konge av diamanter, og du har ess, vet du det andre laget ikke kan slå ham, så det er vanligvis ikke nødvendig for deg å slå ham, heller. Spill laveste diamant du har i hånden. Selvfølgelig kan det være at den laveste diamant du har i hånden er ess; hvis du går på partneren din, vil det vanligvis signalisere til den gruppen du hadde ikke noe valg, og du er nå ute av den fargen.

11 Av samme token, hvis du ikke har noen diamanter og partneren din er å vinne hånden med en høy diamant, prøv å ikke trumf ham med en spade. Hvis det andre laget har fortsatt diamanter, vil partneren din vinne hånden. Hvis det andre laget er ute av diamanter, din kaste en spade bare betyr at spilleren til venstre kan være i stand til å kaste en høyere spade, og du vil ha kastet bort din. Men det er to gode grunner til å tråkke på partneren din.

12 Siden den personen som vinner boken fører neste hånd, en grunn til å tråkke på partneren din er når det er viktig for deg å lede neste hånd. Det kan være fordi du føler han er lite kvalitet kort, eller fordi du har ess må du spille før draktene går tom. Stepping på partneren din er ofte den eneste måten å ta ledelsen.

En annen grunn til å tråkke på partneren din er å "bryte spader". Når spader har blitt brutt (med andre ord, når en spade er blitt brukt til å dikte en annen farge), kan du føre med en spade. Dette kan være en måte å sikre at du får til å lede med den store Joker slik at du kan trekke den andre lagets gode kort. Hvis du får problemer å spille den store Joker i midten av hånden, vil det vinne hånden, men det andre laget vil ikke kaste bort så mange gode spader. Spades vil vanligvis bli brutt før behovet oppstår for deg å gå på partneren din, skjønt, så vente på en bedre mulighet hvis mulig.

1. 3 Når spader er brutt, husker som brøt dem, og hva passer han er ute av. Hvis det er spilleren til venstre, kan du prøve å unngå ledende med at dress, siden du vet at han kan trumfe det kortet du spiller. Hvis det er spilleren til høyre, gjør ditt beste for å bli kvitt gjenværende kortene i den dressen, så vil du være i stand til å slå alle spade han spiller med et høyere spade neste gang rundt. Hvis det er din partner som brøt spar, hold det i tankene. For eksempel, hvis du kjenner din partner har ingen hjerter igjen, og på et tidspunkt spilleren til høyre fører med et hjerte, vet du at du ikke trenger å slå ham fordi partneren din kan ta trikset med en spade når det blir til ham.

14 Noen spillere liker å holde sine høyeste spader helt til slutten, for å hente ut de store kanonene i siste øyeblikk. Ved bruk av den store og lille Joker, er det ofte best å spille Big Joker så snart som mulig, for å holde motstanderne fra å vinne hender med sine største spar.

15 Som hånd begynner å trappe ned, ta en titt på hvor mange bøker du har vunnet. Vil du være i stand til å møte budet? Vil du være i stand til å sette motstanderne dine? Hvis du har møtt budet, men tror kanskje du kunne sette dine motstandere, fortsette å spille for å vinne. Hvis du kan sette dine motstandere, er det vanligvis verdt uansett hvor mange books du kan få som en straff.

16 På den annen side, hvis du har møtt budet, men tror ikke du kan sette det andre laget, begynner å tape med vilje de resterende hender. Dette vil holde deg fra å få overbooks. For å oppnå dette, prøv å kjøre ut i spar så raskt og ineffektivt som mulig. Hvis motstanderen fører med Ace of spades, kaste King. Hvis partneren din fører med en høy spade, gå videre og tråkke på ham (eller kaste den høyeste spade du har igjen, selv om det ikke vil slå ham). Hvis du går tom for spader, kaste bort dine høyeste off-suit kort. Gjør hva du kan for å sørge for at i de siste ett eller to hender, vil du ikke ha noen gode kort i det hele tatt, og de overbooks vil gå til dine motstandere.

17 På slutten av hånden, telleapparat antall bøker foran deg. Hver bok i den opprinnelige budet er verdt ti poeng. For eksempel:

Hvis du byr syv bøker, og du har nøyaktig syv bøker, scorer du 70 poeng.
Hvis du byr syv bøker, og du har åtte bøker, scorer du 70 poeng og ta en overbook (books er noen ganger scoret som ett punkt, og noen ganger holdt i en egen oversikt, og dette burde ha vært diskutert i trinn 2).
* Hvis du legger inn bud syv bøker og bare vunnet seks, laget ditt er satt, og du mister 70 poeng fra poengsummen.

18 Hvis laget ditt er mer enn 100 poeng bak, kan du (hvis du bruker denne regelen) "go blind". Going blind midler budgivning før kortene deles ut; du vil få dobbelt verdien av din oppgitte budet hvis du gjør det, og normal mengde hvis du ikke gjør det. Budgivning en "Blind Six" er den mest vanlige, men noen regler åpner for andre tall. For eksempel: En vellykket Blind Seks betyr at du har vunnet seks bøker og motta 120 poeng. En mislykket Blind Seks betyr ditt lag går tilbake 60 poeng. Dessuten er books ikke regnet på blind bud; hvis du byr Blind Seks og få ti bøker, er du ikke fast med de fire books. Blinds er en ganske enkel måte å komme tilbake fra bak, og hvis du kan sette det andre laget samtidig (siden books teller ikke) kan du tjene opp mye av bakken.

Hint

  • Kjenn din partner. Hvis han har en tendens til å by for aggressivt, og du får stadig satt, holde det i bakhodet. Hvis han er for sjenert med budene sine, og du får for mange books, prøve å balansere ham ut ved å være fet.
  • Kjenn din motstander. Som pokerspillere, spader spillere har forteller. For eksempel, mange spillere organisere sine hender ved drakt: holde oversikt over hvor i hendene dine motstandere trekke sine spader fra, og når de organiserer sine kort på neste side kan du være i stand til å gjette hvor mange spader (og andre drakter ) de har.
  • Noen regler tillater mye crosstalk med partneren din, noen ikke tillater noen i det hele tatt. Vær på vakt for subtile signaler fra partneren din som indikerer hva du bør lede med, hvor gode kortene hans er, etc.
  • Husk at du prøver å jukse er en tradisjon i Spades; dette er ikke en gentlemans spill, så spiller deretter.