Slik spiller Trouble!

Problemer! er et av de spillene som blir gått ned fra generasjon til generasjon. Det er ganske lett og kompakt. Reglene er enkle, også. Problemer! kan holde familien underholdt i timer av gangen, og gir uendelige latter og moro.

Bruksanvisning

1 Kom i gang med spillet Trouble! ved å plassere fargede pinnene i de tilsvarende fargede hullene på kanten av brettet. Dine motstandere bør gjøre det samme. Bruk bare pinnene som du trenger for spillet. Resten av dem kan bli satt til side.

2 Pop terningene i midten av brettet. Den personen som får flest går først og spillet fortsetter med klokken. Din peg kan aldri bli flyttet fra startposisjonen, med mindre du setter en 6. Du kan deretter gå videre. Når en 6 popped du kan velge å enten flytte en pinne fra hjemmebasen eller en av dine knagger som allerede har blitt flyttet fra den.

3 Flytt pinne videre antall ganger som tilsvarer antall popped ved terningen. Hvis du setter en 6 du får en annen vending. Hver gang en 6 er poppet, kan du fortsette din tur til du ikke får en 6. Målet med spillet er å få pinnene tilbake i din base før motstanderne dine gjør.

4 Returner motstanderens pinne tilbake til sine hjem base ved landing på sine fargede knagger om nummeret du spratt setter deg der. For eksempel, hvis du kommer innom en tre og du lander på motstanderens pinne, må han eller hun tilbake pinnen til sine hjem base der de startet. Vær forsiktig så du ikke komme i trøbbel! og bli sendt hjem.

5 Tilnærming din base, og du vil se tall merket 1-4 på tavla. Det er der du vil at knagger til slutt lande. Du kan bare flytte pinnene i disse sporene når du pop det nøyaktige antallet du trenger å flytte hele veien inn i hullene. For eksempel, hvis du har en pinne som du ønsker å flytte inn i fire spor, og du kommer innom en tre så du ikke kan flytte inn i det sporet. Du må pop en 4 for å flytte den aktuelle pinne. Hvis du har andre pinner på bordet, kan du velge å flytte en av dem.

6 Pop en 4 med terningen, og du kan flytte pinne inn i spotmarkedet 4. Da må du pop nøyaktige antallet å flytte neste pinne inn i tre spor, og så videre. Land i spor 1, 2, 3 eller 4, og du er trygg fra å være i trøbbel! og kan ikke sendes tilbake til utgangsposisjonen ved motstanderens knagger.

7 Vinn spillet når alle dine plugger er i i sporene merket 1, 2, 3 eller 4. Hvis motstanderne ønsker det, kan de fortsette spillet for å se hvem som kommer i neste og så videre.

Hint

  • Du kan aldri gå videre fra din startposisjon i trøbbel! med mindre du kaster seks med terningene.