Slow Motion Games

En håndfull spill utgitt etter 2000 gjør bruk av slow motion som en sentral del av gameplay. Vanligvis disse spillene tillater spilleren å forsinke tiden for de formål eller å få en øvre hånd på fiender. Denne lille antall spill har blitt utgitt for sixth- og syvende generasjon konsoller som PlayStation 2, PlayStation 3, GameCube og Xbox 360.

Max Payne (2001)

"Max Payne" er et actionspill utviklet av Remedy Entertainment og Rockstar Games, og utgitt i 2001 for de fleste konsoller sjettegenerasjons hjemme-gaming. Spillet sentre rundt Max Payne, en vanæret politimann som skal forløse sitt tidligere feil ved å avdekke en massiv narkotikaring. Mens du spiller, kan spilleren aktivere slow motion i en begrenset periode, noe som gjør de andre spillerne i hans miljø tregere og la Payne å enten unngå møtende kuler eller ta ut fiender enkelt. Dette spillet vil etter hvert bli etterfulgt av en oppfølger, «Max Payne 2: The Fall of Max Payne" i 2003.

Alan Wake (2010)

«Alan Wake» er et survival horror spill utviklet av Remedy Entertainment og utgitt i 2010 eksklusivt for Xbox 360. Spilleren tar på seg rollen som Alan Wake, en forfatter som besøker byen Bright Falls tømme hodet. Dessverre er en ond kraft i byen etter hans kreative evner. The slow motion aspektet av spillet blir aktivert når en fiende vises eller er i umiddelbar nærhet til Wake, og gir deg mulighet til å vite hvor fienden er, og muligens unngå sine angrep.

Enter The Matrix (2003)

"Enter the Matrix" er et actionspill basert off av "Matrix" film franchise, utviklet av Shiny Entertainment og publisert for alle konsoller sjettegenerasjons spill i 2003. Spillet sirkler rundt to tegn, Niobe og Ghost, som de opplever hendelsene mellom andre og tredje film i Matrix-trilogien. Spillet lar spillerne å trykke på en "Focus" -knappen som bremser ned spillets handling og lar spillerne trekke frem noen av spillets vanskeligere melee angrep.

The Matrix: Path of Neo (2005)

"The Matrix: Path of Neo" er en annen actionspill basert på Matrix-serien, utviklet av Shiny Entertainment og utgitt i 2005. I motsetning til det forrige spillet, "Path of Neo" tillater spilleren å bli Neo og spille gjennom hendelsene i tre Matrix filmene. Siden Neo er kraftigere enn den forrige spillets hovedperson, kan han ikke bare sakte ned tid, men få den til å stoppe, forebygge eventuelle kuler fra å treffe ham.