Spesifikasjonene til en N64 Controller

Spesifikasjonene til en N64 Controller


Nintendo har en historie med nyskapende spill-play, og dette kan tilskrives selskapets oppfinnsomme spill og veldesignede spillkontrollere. Nintendo 64 ble først utgitt i 1996 og en av de viktigste snakker poeng på lanseringen var N64 er kontrolleren. Den femte generasjonen av spillkonsoller var de første som har overveiende tredimensjonale spill, slik N64 kontrolleren er designet for å gjøre denne nye måten gaming moro og instinktive.

Form

Et av de mest slående spesifikasjonene for N64 kontrolleren er dens form. Best beskrives som en "M" -form, kontrolleren har tre håndtak og er utformet for å bli holdt i en rekke stillinger. Den kjente D-Pad er plassert på venstre mest grep; den analoge styreenheten er plassert på den sentrale grep, mens resten av handlingsknappene er plassert nærmest den lengst til høyre grep. Kontrolleren har også en utløser knapp og en utvidelsesport på baksiden for ekstra tilbehør. Det er også "L" og "R" knappene på de øverste hjørnene av kontrolleren.

Bevegelse

Spillerne vil bli kjent med den tradisjonelle D-pad som består av fire retningsknappene; venstre, høyre, opp og ned. Men den analoge styrespaken var en ny funksjon som ble iverksatt for å imøtekomme de nye tredimensjonale spill-spill av de fleste Nintendo 64-spill. Den analoge styrespaken gir spillerne større mobilitet i 3D-miljøer. Dets plassering er også en viktig faktor i suksessen til kontrolleren. Spillere kan enten holde kontrolleren til venstre eller sentralt grep. Uansett, er styrespaken innen rekkevidde for å gjøre spillopplevelsen behagelig.

handlings~~POS=TRUNC

N64 kontrolleren har en rekke handlingsknapper. Den "Start" -knappen er plassert i midten av kontrolleren, mens den blå "A" og grønne "B" knappene er plassert på høyre mest side av kontrolleren. Disse to knappene brukes til å utføre handlinger som å hoppe, akselererer raskt i gang. Det er også en "Z" -knappen --- noen ganger kalt "trigger" --- på baksiden av styreenheten under ekspansjonsport. Denne knappen er såkalte fordi den brukes som en utløser i mange skytespill.

C-knapper

En annen ny funksjon i N64 kontrolleren var introduksjonen av C-knappene --- fire runde gule knapper. Disse er plassert over "A" og "B" knapper og er lagt ut på en lignende måte til D-pad. C-knappene ble opprinnelig laget for å styre i spillet kamera av "Super Mario 64", slik at spilleren kan se i den retningen de trengte for å gå. Senere spill som "The Legend of Zelda: Ocarina of Time" utviklet bruken av knappene, slik at spillerne kan tildele elementer til dem for å gjøre det enkelt å få tilgang til dem i løpet av spillet.

Expansion Port

Utvidelsesporten var en annen innovasjon av N64 kontrolleren. Det ble opprinnelig utviklet for å imøtekomme minnepakken som ble brukt til å lagre spill når spillet patronene selv ikke har nok innebygd minne. Den rommer også den "Rumble Pack", som gjør at kontrolleren vibrere når det er noen form for kollisjon i et spill. Denne funksjonen lagt til den generelle spillopplevelse og har siden blitt en standardfunksjon på alle store spillkonsoll kontrolleren.