Sport Car Racing Games

Med raskt bedres grafikken og de fremskritt som er gjort i simulere virkelige fysikk i et virtuelt miljø, har racing spill blitt overraskende realistisk. Det har vært flere vellykkede franchise-spill-serien i denne sjangeren, samt en og annen engangs suksess.

Gran Turismo-serien

GT-serien dukket først opp i slutten av 1990 for Sony PlayStation og siden den gang har vært målestokken for racing-stil spill. Dette er hovedsakelig på grunn av den betydelige mengden av lisensiering avtaler Sony var i stand til å gjøre, noe som resulterte i en stor liste over virkelige kjøretøy og merkenavn tuning oppgraderinger. Spillet har også et stort utvalg av reelle spor, bruker realistiske motorlyder og har en fysikk team dedikert til å gjøre håndtering aspekter av bilene så realistisk som mulig.

Forza Motorsport

Forza-serien dukket opp for Xbox på midten av 90-tallet, og er nå inne i sitt tredje avdrag. En av Forza definerende trekk er at skader på bilen, slik som treffer vegger og andre biler, faktisk vil påvirke ytelsen. For eksempel, å miste spoilers fører til tap i ned kraft og knaser en radiator forårsaker redusert kjøling evne. Spillet er ellers kjent for sin høye nivå av tilpasning og god reell ytelse rekreasjon.

Need for Speed-serien

Need for Speed-serien dukket først opp over et bredt spekter av plattformer på midten av 1990-tallet og har 14 kamper. Denne serien appellerer mye mer til import og kompakte biler markedet, med ulovlig gateracing og idrett kompakt kultur som en stor del av spillene. Og mens kjøreegenskaper er ikke på nivå med slike spill som Gran Turismo, de er så realistisk som de trenger å være, og fysikken i spillet har gjort store fremskritt de siste årene.