Stavekontroll og Learning Games

Stavekontroll og Learning Games


Ved hjelp av spill for å hjelpe studentene forbedre sin rettskrivning og grammatikk kan være en effektiv måte å få deres oppmerksomhet. Når barn er engasjert og interessert i hva de gjør, kan resultatene være svært positivt. Følgende ideer kan tilpasses aldersgruppen du jobber med.

Spelling Battleship

Dette spillet er basert på Battleship, hvor du må synke motstanderens skip. Lag et regneark med to identiske rutenett, merket med bokstavene nedover siden og tallene øverst. Del elevene i par og dele ut regneark. Studentene skriver fem ord i tilfeldige steder på toppen rutenettet, uten å la sin partner se. Bunnen rutenett brukes til å holde styr på sin motstander styre. Den første eleven roper et rutenett sted, for eksempel C5. Hans motstander svarer med "glipp" eller "hit". Hvis det er en hit, skal studenten fortalte hvilken bokstav det er. Spillet fortsetter inntil en student kan si høyt hele motstanderens ord.

Hang Man

Hang Man er et klassisk staving spill. Del partnere inn i par; en student vil tenke på et ord, for eksempel "Lørdag", og deretter trekke åtte små linjer, en for hver bokstav i ordet. Hans motstander vil da kalle ut et brev, og hvis det brevet er i ordet, vil det bli skrevet i sin riktige plass. Hvis brevet kalt ut er ikke i ord, er det forkastet og en sirkel - den første delen av "hang man" er trukket. Mannen består sirkelen hodet og fem linjer: kropp, armer og ben. Vinneren er den student som enten fullfører mann eller gjetter det riktige ordet.

Spelling Knockout

Del elevene inn i to lag og instruere hvert lag for å danne en enkelt fil linje. Den første student i hvert lag er gitt et ord som han har til å stave høyt. Hvis han staver ut ordet riktig, flytter han til baksiden av linjen og neste student får et ord å stave, fortsetter ned linjen. Dersom en student staver et ord feil, er han ute av spillet til neste runde. Vinnerlaget er det laget med flest studenter.

setning Spill

Velg et ord med mer enn fire bokstaver; maksimalt antall bokstaver bør avhenge av alderen på elevene spiller. Elevene må da opprette en setning ved hjelp av bokstavene fra den valgte ord, i riktig rekkefølge, som den første bokstaven i hvert ord i setningen. For eksempel, hvis den valgte ordet "tråd", en setning kunne være, "William er virkelig oppbrukt."