Strålende Chess Games

Strålende Chess Games


Chess, som andre spill når spilt på høyeste nivå, er noe mer beslektet med kunst enn rekreasjon. Dybden og skjønnheten i spillet har tillatt det å holde ut i over 1000 år. Siden tar sjakknotasjon er vanlig praksis, er det lett å studere øverste nivå lek og andel i noen av skjønnhet og glede av topp tier sjakk. Det har vært mange flotte sjakk spill gjennom historien, inkludert mange kjente og viktige kamper i vår egen tid.

The Game of the Century 1956

I 1956 amerikanske sjakkmesteren Donald Byrne møtte 13-åringen Bobby Fischer på Rosenwald Memorial Tournament i New York City. Byrne, spille hvit, mister momentum i 11. turn etter å ha flyttet en allerede utviklet biskop. Fischer engasjert i offer lek, miste sin dronning. Fischer kommer ut fremover i materialet, selv uten hans dronning og vinner kampen med en svært koordinert angrep, og tvinger kompis med en ridder, både biskoper og et tårn.

Kasparov Versus Deep Blue 1996

Garry Kasparov, et sjakkverdensmesteren, tar på en IBM super datamaskin kalt Deep Blue i 1996. Selv om Kasparov klarte å vinne den generelle kampen, mistet han den første kampen til Deep Blue, og trakk de to siste. Selv om Deep Blue vant bare én kamp, ​​det var en viktig seier. Dette var første gang i verden en datamaskin beseiret en nåværende verdensmesteren under normale tidspress.

Kasparov Versus Deep Blue 1997

Om det var tillit eller hybris som provoserte Kasparov til å akseptere en omkamp fra Deep Blue i 1997, vet vi ikke, men det viste seg å være en mørk dag for våre arter. Maskinen som Kasparov ble best året før hadde blitt styrket, selv om du kanskje ikke vet det i spillet man da Kasparov ble best Deep Blue i 45 trekk. Ting så bra for verdensmesteren til spillet to, da han tapte til maskinen. De neste tre spillene var et slips, forlater både menneske og maskin kjemper om seier i det sjette spillet. Kasparov trakk seg den 19. farten. Maskinen seiret.

Kasparov Versus the World

Hva gjør den beste sjakkspilleren i verden gjør etter å ha mistet en super datamaskin? Han utfordrer hele verden til en sjakk kamp. I 1999 tok Garry Kasparov på verden over Internett. Ett trekk var å bli spilt hver 24. time, med "verdens" flytter bli avgjort ved avstemning. Alle som er villige var i stand til å avgi stemme, og å bestemme farten mot Kasparov. Spillet tok 62 trekk, og svingte frem og tilbake mellom favoritter. Til slutt verden resignert, forlater Kasparov seirende.