Strategier for Kinasjakk

Kinasjakk er et brettspill hvor spillerne prøver å flytte 10 kuler fra et triangel-formet base til en annen trekant på motsatt side av brettet. To, tre, fire eller seks kan spille. Styret er formet som en sekskant med en trekant festet til hver av Hexagons sider, så når et likt antall mennesker spiller, spillerne sitte slik at hver person står overfor en annen. Når tre spill, er hver spillers hjemmebase mellom to ubrukte baser.

Grunnleggende

Motstanderne hver spiller en farge av klinkekuler. (Noen forumer bruke plugger i stedet.) Marbles kan bevege seg i alle retninger en plass om gangen eller ved å hoppe over et tilstøtende marmor til en tom plass bak. Hvis det er en serie av marmor-plass konfigurasjoner, kan du holde hoppe over kulene til den tomme plassen bak før du ønsker å stoppe.

Lære spillet

Hvis du ønsker å bli gode på kinasjakk, må du spille en motstander som er bedre enn deg. En datamaskin motstander er det beste alternativet, siden du ikke vil føle et press for å bevege seg raskt. Du må ta deg god tid og virkelig se på brettet for å se konsekvensene av dine potensielle trekk.

I begynnelsen vil du sannsynligvis være for opptatt med å se på dine egne brikker til mye merke hva og hvordan motstanderen er i bevegelse. En annen nybegynner feil er å hoppe en marmor så langt som mulig, men du vil raskt lære det er ofte ikke et godt trekk. Når du får få slike nybegynner feil ut av veien, vil du begynne å utvikle et solid spill, nok slik at du virkelig kan observere motstanderens strategier.

center line

Den korteste avstanden mellom to punkter er en linje. Siden Kinasjakk er et spill hvor du er racing en motstander til et mål, den beste måten å flytte kulene er å marsjere dem direkte over hele linja som om det er en linje trukket fra din base til trekanten du prøver å å nå. Selvfølgelig vil de andre spillerne prøver å blokkere forhånd, akkurat som du vil prøve å blokkere deres. Likevel, prøv å bevege seg mot den imaginære senterlinje som du flytter.

åpning Move

En ny spiller vil ofte lurer på hvilken brikke til første skuespill, med tanke på at hver av de fire kulene i den innerste raden gir deg to valg og de tre kulene bak de gi deg den samme for totalt 14 forskjellige mulige åpnings trekk. Det er best å bevege en av de to kuler som sitter ved enden av den innerste raden. Flytte dem vil unngå en logjam senere.

I Sidewinder trekk, beveger en spiller en av de sluttklinkekuler i den retningen at det tar bort fra midten av brettet. Når en spiller flytter en av endeklinkekuler mot midten av brettet, bruker hun korset caterpillar farten. De fleste spillerne bevege seg mot sentrum.

Flytt hopetall

Nye spillere ofte gjør feil i å forlate mennene bak. Front kulene flytte ut aggressivt, middel de trenger for å fange opp, da en dårlig ensom marmor befinner seg bringe opp bak, å måtte flytte en plass om gangen. Det er bedre å flytte brikkene dine som en gruppe eller en kolonne slik at så mye som mulig, du kontinuerlig flytter bakre biter over dem foran dem. Flytte kulene som en gruppe gjør det også lettere å plugge hopping hull motstanderne kunne bruke.

Ikke Ganske Flytt hopetall

Selvfølgelig kan du la noen bak, sier, tre, som kan tjene som en baktropp. Siden du kan hoppe over motstanderens klinkekuler, en baktropp, som brukes til å plugge hull, kan gjøre det vanskelig for andre aktører å avansere raskt. Bare ikke la disse kulene komme for langt bak.

Også ikke la en marmor bak bare for å hindre at en spiller fra fullt fylle hennes mål trekant. Noen spill av Kinasjakk selv har en ekstra regel for å forhindre dette. Vanligvis regelen sier at trekanten skal anses fylt hvis du fjerner en motstanders marmor ville tillate det ville være vinneren for å fullføre målet trekant.

Endgame

Når du begynner å sette kulene inn i målet trekant, ta deg tid til å fylle ut omkretsen først. Dette vil unngå en logjam som tvinger deg til å flytte en marmor gangen.