Strukturen i en dramatisk monolog

Strukturen i en dramatisk monolog


En dramatisk monolog er et langt stykke av skriftlig eller poesi som søker å avdekke leseren eller karakterens innerste tanker og følelser. Dramatiske monologer kan være hele fungerer på egenhånd, for eksempel Tennyson dikt "Ulysses", eller de kan rett og slett være passasjer i en lengre arbeid, for eksempel soliloquys i Shakespeares skuespill. Den dramatiske monolog som en form eller litterært grep ble popularisert av engelske romantiske poeter som Percy B. Shelley og Robert Browning.

Form

Den dramatiske monolog kan ta en rekke former og kan være strengt strukturert, for eksempel en som følger i form av en sonett, eller kan være løst strukturert, som et stykke prosa. De er skrevet i første person og har alltid en definert målgruppe i tankene. Leseren av en dramatisk monolog tar plassen til den stille lytteren.

Karakter

Tegnet i den dramatiske monologen er avdekket gjennom åpenbaringen av hans innerste tanker. Den dramatiske monolog tar ofte form av en skriftestol eller er sjelen eller samvittighet av karakteren. Tegnet avslører tanker og følelser som er skjult for andre --- tanker som ikke ville bli fråtset bortsett fra gjennom denne nesten privat missive til leseren eller publikum.

Åpenbaringen

Det er vanligvis en dramatisk åpenbaring av noe notat i en dramatisk monolog. Enheten er ofte brukt til å formidle noen stor innsikt eller holdning som gjør monolog virkelig "dramatisk". Den monolog av Lady Macbeth i Shakespeares "Macbeth" er et godt eksempel. I scenen der hun leser et brev til seg selv, begynner hun så en monolog som avslører hennes innerste tanker og følelser, og inneholder dramatiske avsløringer som forskudd tomten.

Klimaks

De fleste dramatiske monologer bygge jevnt mot et dramatisk klimaks, vanligvis mot slutten av monolog. De foregående deler av monologen skal brukes til å sette opp og bygge opp mot klimaks. Klimaks bør bli avslørt med all drama. Etter klimaks, bør forfatteren ikke nøle for lenge i etterkant fordi publikum, etter å ha opplevd dramatiske høydepunktet i den dramatiske monolog, nå må fokusere sin oppmerksomhet på nye tomten utviklingen.