Teksture Konsepter og teknikker

Teksture Konsepter og teknikker


Ved hjelp av profesjonelle tekstur teknikker når du utvikler en 3D-modell eller eiendel kan være mer avgjørende for utfallet av et prosjekt enn topologi selv. Ved utvikling av 3D-illustrasjoner med ulike modelleringsprogrammer og arbeider på forskjellige visuelle stiler teknikken kan drastisk endre kvaliteten og generelle følelsen av prosjektet. Det er viktig å utvikle en enestående teksture arbeidsflyt med teknikker du ønsker før produksjonen starter.

maleri Tekstur

Bygg en samling av tilpassede børster for ønsket digitalt tegneprogram. Det finnes flere gratis nettsteder (se Ressurser) hvor du kan laste ned brushes til å utvikle dine egne teksturer. Ta høyoppløselige bilder av overflater kan det være lurt å bruke som teksturer og utdype dem med børster og tegneeffekter inni tegneprogram. Gjør din teksturer sømløs slik at du kan flis dem på 3D-modellen.

3D Materials

Alle 3D-programmer har noen form for in-programmateriale skapelse. Avhengig av programmet disse kan være svært forenklede eller svært avanserte systemer som bruker en rekke gjengivelses skript og node oppsett. Ved å bruke de tilgjengelige i disse opprettelse tekstur systemer alternativer, kan du gjøre en rekke effekter, inkludert glass tre, stein og vann,.

UV Mapping

En mer komplisert, men meget nøyaktig tekstureringsteknikk er UV-kartlegging. Denne formen for teksturering kan være kjedelig, så du må "pakke" hver av 3D-modeller for å tekstur dem i din valgte tegneprogram. Hvis det gjøres feil, kan det resultere i en veldig dårlig tekstur; Men hvis det gjøres bra, kan utfallet av å bruke denne metoden være meget profesjonell.

Alpha Maps

Den beste måten å spare ressurser når du arbeider med lave polygonmodeller er å bruke alfa kart. Alpha kartlegging er en fancy uttrykk for "åpenhet". Ved å bruke alfa kartene kan teksturer ta plassen til deler av en modell som ville være komplisert å lage i 3D, noe som gjør det raskere å laste og kjøre i en produksjon. Den beste måten å bruke alfa kartene er når du oppretter hår, pels, kjetting eller klut.

bakt Shadows

Når du oppretter et 3D-spill for et system som ikke kan håndtere skygger som gjengis i sanntid, baking skygger rett på din tekstur kan øke kvaliteten på prosjektet, samtidig som det drives mer effektivt. De fleste 3D-programmer har rende alternativer hvor man kan kopiere skygger skapt ved å tenne en modell rett på en tekstur. Teksturen med det brente belysningen blir deretter på nytt til modellen, slik at skyggene permanent.