The History of Adventure Games

Eventyrspill understreke historien, oppgaveløsing, og interaksjon med et komplekst spill-over hele verden handling eller reflekser. Med en historie som starter i 1970, har eventyrspill blir stadig mer komplekse, som samsvarer med utviklingen i maskinvare. De har imidlertid blitt mindre populært enn andre sjangere av video og dataspill.

Origins

Den tidligste kjente dataspillet var et tekstbasert program som heter "Colossal Cave Adventure", laget av Will Crowther å kjøre på hans selskapets stormaskin i 1970. Det inneholdt et omfattende hulen nettverk der spillere navigeres etter maskinskrevne kommandoer, henter elementer og håndtere miljøutfordringer og truende skapninger. Eventyrspill følges tilsvarende maler i flere år.

grafisk Adventures

Den første eventyrspill for å inkludere grafikk var Mystery House (1980). Påfølgende spill integrert en grafisk komponent med nivået design og tekst grensesnittet av de tidligste eventyrspill.

Pek-og-klikk

"Enchanted Scepters" (1984) avhengig av forbedrede grafikkmuligheter og musa til funksjonen den første pek-og-klikk, grensesnitt, som snart ble standard for eventyrspill.

videre utvikling

På slutten av 1980-tallet, Lucasarts, en divisjon av Lucasfilm, produsert programmer med økt vekt på historiefortelling. Ved hjelp av in-house manusforfattere, skapte programmer med dialog og karakter dybde kan sammenlignes med en film. Andre selskaper fulgte denne trenden. "Myst" (1993), som inneholdt enestående visuell dybde, satt nye salgsrekorder for dataspill.

Modern Era

Fra midten av 1990-tallet og framover, flyttet markedet mot actionspill. Eventyrspill utgjør nå en lav prosentandel av salget, selv om en nisje i markedet vedvarer.