Tips for å løse Sudoku

Tips for å løse Sudoku


Sudoku er et spill av logikk og tall, ikke matematikk. Spillerne blir vanligvis gitt en 9-by-9 rutenett (selv om forskjellige puslespill størrelser er tilgjengelige) med noen av boksene tom og noen av boksene fylt med tallene 1 til 9. Hvert 9-box rad, kolonne og region må inneholde tallene 1 til 9 uten gjentakelser. Puslespillet løser må bruke logikk for å fylle ut alle tomrommene. Det er bare én løsning til hver Sudoku puslespill. Avhengig av tallene som er gitt til løser i starten av puslespillet, det kan være alt fra helt enkle til svært vanskelig å løse. Det er imidlertid visse tips og strategier som kan hjelpe deg å bli en mester i sudoku.

Skjulte parene, tremannsrom og firemannsrom

Tenk deg at du jobber på en 9-sifret rad. I sammenligne to av de fem boksene fremdeles åpne ser du at man har tallene 1, 2 og 3 som kandidater, og den andre har 1, 2 og 4 som kandidater. Du merker også at en og to ikke fremstår som kandidater i noen av de andre åpne boksene i raden. I dette tilfellet er 1 og 2 betraktes som "skjulte parene." Du kan slette 3 og 4 som kandidater til de to boksene, fordi du vet at 1 og 2 må fylle dem (selv om du ikke kan vite hvilket nummer vil gå i hvilken boks ennå) - du allerede har funnet ut at de ikke kan gå noe annet sted i raden. Det samme konseptet gjelder hvis det er tre tilsvarende tall i tre bokser eller fire tall i fire bokser. Dette konseptet kan anvendes i kolonner, rader og regioner.

Naked Pairs, tremannsrom, og firemannsrom

Naked parene, tremannsrom og firemannsrom oppstå når kandidat alternativene i en rad, kolonne eller region er identiske med hverandre. Dette vil hjelpe deg å eliminere tallene som kandidater i de andre boksene. For eksempel, hvis du ser på rad som har 1, 2, 3 og 4 fylles ut, og to bokser inneholder bare tallene 5 og 6, så kan du krysse ut 5 og 6 som kandidater i de resterende tre boksene. Dette vil sakte hjelpe deg begrense dine valg.

X-Wings

X-Wings er mer av et avansert konsept som innebærer å se etter mønstre. Finne to rader eller kolonner som har de tilsvarende posisjoner for det samme antall kandidat. Det er noen gjetting involvert som du plukker en av kandidatene som den rette og ser hva som vil skje med de andre. Det vil oppheve nummeret som et valg i tilsvarende rad og kolonne. Hvis din gjetning er rett, så boksen diagonalt fra den valgte kandidaten vil resultere i samme nummer og de to andre boksene, også diagonalt fra hverandre, vil ha de samme tallene i dem også. Den imaginære diagonale linjer vil danne en X.