Tips om DM 4E

Tips om DM 4E


Å være en DM (eller Dungeon Master) for 4th Edition (4e) av Dungeons and Dragons innebærer innlemme ferdighetsutfordringer i tillegg til de vanlige monster kamper, mens du holder et øye med progresjoner av karakterene, inkludert Treasure Pakker som bør inkludere magi elementer fra ønskelister leveres av spillerne. DM driver kamp deler av spillet mer som et brettspill enn i tidligere utgaver.

Forberede

Bruker mellom en og fire timer på å forberede for hver økt. Ha minst kjerneregelbøker i butikken: "Player håndbok", den "Dungeon Master Guide" og "Monster Manual". Andre bøker utvide på disse tre, enten direkte (for eksempel "Monster Manual 2") eller basert på et tema ( "Heroes of Horror"). Det er også forhånds publisert opplevelser hvis du ikke ønsker å skrive dine egne historier. Del din tid mellom deg kjent med historien, lære angreps krefter monstre og sette opp brettet for miniatyrer hvis du bruker dem.

Kjenn dine spillere

Bli kjent med spillerne og historier om sine karakterer. For eksempel, hvis en spiller har en forkjærlighet for spionasje eller mysterier, vurdere å bruke en ferdighet utfordring som krever spillerne å jakte på ledetråder til et mord eller ran. Hvis en annen spillers karakter har en frykt for vandøde, en vampyr bakholdsangrep (enten som et monster kamp eller som en ferdighet Challenge) kan gi ham en sjanse til å være ekstra heroisk (eller livredd) og føre til Milestone belønninger. Ikke fokuser for mye på en spiller, though.

Verve spillere

Oppfordre spillere til aktivt å lære hvordan spillet fungerer. Begynn i det små ved å oppmuntre dem til å bli kjent med deres karakter ark og begrepene som brukes i sine angrep og verktøyet krefter (for eksempel hvis en makt sier at den lar deg "skifte en" spilleren bør vite at "shift" betyr å flytte miniatyr en firkant i dette tilfellet.) Investert spillere kan hjelpe minne deg hvordan ulike mekanikk (for eksempel 4e nye milepæler eller ønskelister) fungerer som de kommer opp.

Vær fleksibel

Lag dine spilløkter fleksibel slik at spillerne kan gjøre hva de vil. Hvis du har planlagt for historien finner sted i hjemsøkt slott, men spillerne bestemmer seg for å undersøke den mørke skogen i stedet, enten opprette en grunn for slottets monstre å også være i skogen, eller bruke en ny monster fra Monster Manual, ledsaget av en historie element som minner spillerne om hvorfor slottet er viktig. En liten problemer som 4e legger til denne utfordringen er det lagt vekt på grupper av monstre i stedet for enkle motstandere (med mindre du har planlagt møter med Solo og Elite monstre), siden gruppene kan være vanskeligere å transplantere enn enkeltpersoner.