treghet Prosjekter

treghet Prosjekter


Treghet er en iboende egenskap ved objekter som får dem til å motstå endringer i bevegelse. Det er denne egenskapen som holder gjenstander i bevegelse heller enn fart, som mange tror. Treghetsmomenter for omtrent alle tenkelige form kan bli funnet i et vedlegg fra en fysikk lærebok, så vel som på flere nettsteder.

eksperimenter

En enkel måte å synlig undersøke forskjellen objektets form har på sin motstand mot endringer i bevegelse er å rulle gjenstander ned en rampe. Det er to variabler for å bestemme treghetsmomentet: et objekts radius og sin masse. Rullende to hjul av samme masse og radius - en fast og en eiker - ned en rampe vil demonstrere forskjellen i form av et hjul har på sin evne til å akselerere, som den faste hjulet har et mindre treghetsmoment.

tetthet

Densitet har en effekt på et objekt treghet. Du kan vise dette ved å fylle en krukke med mynter og en annen lik størrelse krukke med sand før de begge har samme masse. Rullende disse to krukker ned en rampe vil gi forskjellige hastigheter siden deres tettheter ikke er like, men deres masser og radier er de samme. Spinning et hardkokt egg og en rå egg vil produsere ulike bevegelser, som væsken i rå egg vil få den til å vingle, mens konsistensen av hardkokte egg vil gjøre det spinne jevnt.

Basketball og tennis ball

En interessant måte å vitne treghet i aksjon er å slippe en tennisball og en basketball sammen. Prøv å plassere den røde ballen direkte på toppen av basket slik at de treffer bakken samtidig. Siden basketball har en mye større masse enn den røde ballen, kan man forvente at basketball å sprette opp "gjennom" tennisball. Hva som faktisk skjer er tregheten i basketball blir overført til den røde ballen ved sammenstøt med bakken, og tennis ball spretter høyt opp i luften mens basketball forblir på bakken.

Gjenværende på Rest

Treghet gjelder gjenstander som ikke beveger seg akkurat som det gjør til objekter i bevegelse. Plasser en indeks kortet på toppen av en kopp, og plassere en mynt på kartotekkort. I utgangspunktet hele systemet - koppen, kartotekkort og mynt - er i ro. Deretter flick kanten av indeksen kortet med fingeren for å sende inn kortet i bevegelse. Mynten vil slippe havnet i koppen fordi dens treghet holder den i en tilstand av hvile og kraften av friksjon mellom mynt og skillekortet ikke er tilstrekkelig nok til å sende den flyr med kortet.