Turneringsregler for Checkers

Turneringsregler for Checkers


Checkers turneringer kommer i to generelle former: de som er gratis å alt og de som er sanksjonert av ACF (American Checker Federation). Mens grupper av venner og lokale organisasjoner har en tendens til å organisere det tidligere, er det sistnevnte som regel organisert av ACF medlemmer, og --- i de fleste stater --- ACF-medlemskap er en forutsetning for inngang i turneringen. I alle fall er det flere ACF-godkjent turneringsreglene for dam som du kan følge for å sikre riktig spill og etikette.

Styre og Piece forskrift

Ifølge ACF, krever turnering spill som du bruker et rute som har vekslende grønt og buff (en lys gul-beige farge), to-tommers firkanter. Du bør plassere brettet slik at grønne rutene er i nederste høyre hjørne. Brikkene selv bør være rund, hvit og rød i fargen og har en diameter mellom en og en kvart og en og en halv inches. Alle brikkene skal okkupere grønne rutene.

Flytting og hopping

Spilleren med de røde brikkene blir det første trekket (du kan bestemme farge oppdrag gjennom et myntkast). Deretter vil spillerne alternative flytte sine brikker diagonalt fremover, en plass om gangen. Hvis en motspillers brikke er diagonalt mellom en av brikkene og en åpen plass, kan du hoppe det stykke og ta den fra brettet. I tillegg kan du koble sammen flere hopp, forutsatt at det er åpne plasser bak motstanderens brikker, og du fortsatt flytte diagonalt fremover.

Begrensninger

Ifølge usacheckers.com, under kontrolløren turneringer, må hver spiller gjennomføre minimum 30 trekk hver time. Når du har fullført de nødvendige 30 trekk, kan du legge til en annen time til spillet ditt klokke. Hvis du ikke klarer å fullføre 30 beveger seg i den avsatte tiden, vil du miste spillet og motstanderen vil automatisk bli erklært som vinner. Imidlertid vil andre tidsbegrensninger bidra til at det ikke skjer. Disse inkluderer en ett-minutters-grensen når det bare er én måte du kan hoppe en motstander, og en fem-minutters-grensen når det er to eller flere måter du kan hoppe en motstander.

kroningen

Når du klarer å flytte en brikke hele veien til crownhead, eller den andre enden av bordet, må motstanderen legge et stykke på topp for å betegne en krone. Når kronet, kan stykket bevege seg og hoppe motstanderens brikker både diagonalt forover og bakover.

distraksjoner

Ifølge usacheckers.com, alle forstyrrende lyder, tegn og bevegelser er ulovlig og --- hvis vedvarende --- kan resultere i forspille. Hvis tilskuere er de som skaper distraksjoner, bør de bli bedt om å forlate lokalet.