Tutorial på plattform i AS3

Tutorial på plattform i AS3


Plattform spill har eksistert i årevis. Som et typisk eksempel på en av de opprinnelige, "Donkey Kong" skapt av Nintendo i 1981, plattform spill presentere spillere med den grunnleggende utfordringen med å hoppe fra en plattform til den neste uten å falle eller kjører inn i hindringer ment å eliminere din karakter fra spillet. Actionscript 3.0 (AS3) er den nyeste versjonen av Actionscript og er programmeringsspråket av Adobe Flash Platform, som bistår programmerere i å skape samspill i sine spill og, mer spesifikt, plattform spill.

Bruksanvisning

1 Lag din karakter, som er det første trinnet i å lage en tutorial for din plattformspill i AS3 erfaring. Målet ditt i dette trinnet er å aktivere din karakter til å flytte til venstre og høyre, samt slik at det å hoppe.

2 Bygg din første nivå for din karakter til å konkurrere i plattformspill. Du vil skape blokker for figuren din til å stå på i denne fasen av spillets utvikling.

3 Programmere ulike elementer i spillet ditt nå som du har utviklet din karakter og nivået. I tillegg til blokkene, program spillet så din karakter vil falle når den ikke står på en av blokkene. Du kan også utvikle flere elementer for din karakter til å stå på mens programmering. Kenny Sun av Mr Sun Studios anbefaler også at du programmere spillet ditt på dette tidspunkt å gå til venstre og høyre som din karakter går utover skjermen på hver side.

4 Legg ulike elementer til ditt nivå. Lag stiger, slik at figuren din til å klatre opp etter at den har falt av en av plattformene. Mr Sun Studios råder deg å lage støtfangere her også. Dette er inventar i spillet som figuren din kan kjøre inn og sprette tilbake, men vil ikke være i stand til å kjøre gjennom. Din karakter må ha en måte å komme over støtfangeren, som ved hjelp av en stige, eller hoppe fra en plattform til den neste.

5 Bygg en fiende for din karakter. For å gjøre objektet av spillet mer komplisert enn bare å få fra punkt A til punkt B ved å klatre og hoppe, legge en fiende karakter for å lage en variabel som øker vanskelighetsgraden av spillet.

6 Fullfør nivå ved å legge til insentiver og et sluttpunkt. Som i "Donkey Kong", målet er å komme fra bunnen av oppoverbakke klatre til toppen. Gjør det samme her ved å opprette et mållinjen. Mr Sun Studios anbefaler å gi incentiver underveis, som gullmynter.

7 Bygg en resultattavle for å holde styr på hvor deltakerne fare i spillet. Pass også på at du gir en reset knapp som vil tilbakestille poengsum når et nytt spill startes.