Typer av Antique Glass Lampeskjermer

Antikke glass lampeskjermer er fra den tiden av oljelamper. Glasset skyggen beskyttet flammen og hjalp lampen å brenne lysere. I løpet av årene, som belysning materialer endret, glass lampeskjermer endret, også. Dekorative stiler spilte også en rolle i å stimulere etablering av nye glass lampeskjerm typer. Mange antikke glass lampeskjerm typer er svært ettertraktet av moderne samlere og dekoratører.

Fôring Air til Flame

Tidlig glass lampeskjermer tok form av glass vaser, åpen i toppen og bunnen. Den nederste passer over en lampe som generelt inneholdt hvalolje, eller kamfen, en blanding av alkohol, terpentin og kamfer olje. Formen på skyggen tillates luft som ble trukket opp gjennom lampen kan konsentreres rundt veken. Jo større mengden av luft som produseres en lysere flamme. På samme tid, i glass skygge skjermet flammen fra eksterne trekk.

Endringer i Design

Endre design reflektert bruk av ulike brensel for belysning. Hvalolje og kamfen kreves en god del luft, således skyggen bulet ut i området av veken. Som gass belysning ble vanlig mot midten av det 19. århundre, er hensikten med skyggen endret til å redusere gjenskinn fra en ellers svært lyse, blåaktig flamme. Skyggen bidratt til mer jevnt spre lys av gasstrålen og å gjengi dens lys mindre hard. Glass lampe nyanser for gass lys likne boller som er åpne på toppen og bunnen.

parafinlamper

Parafin, et destillat av petroleum, ble vanlig etter midten av 1800-tallet. Parafin brent varmere og lysere enn mange tidligere brensel. Lampeskjermer som er tilpasset ved å bli høy og tynn, med en mye mindre utbuling i området av lampen veken. Formen av den skygge gitt for en sterk oppadgående tilstrømning av luft som var ideell for den parafin flammen. En lignende form ble vedtatt for alle parafinlamper, inkludert mantelen lampene i begynnelsen av det 20. århundre. Selv om mantelen lamper produsert lys ved hjelp av en gløde, kjemisk-belagte mantel, avhengig de med parafin for å varme mantelen.

Art Glass

Bruk av strøm til belysning betydde at gjenskinn reduksjon var viktigere enn noensinne. Selve formen på skyggen betydde lite. Berømte beslutningstakere, slik som Tiffany, viste seg brede, hatteformede nyanser som var laget av mange biter av farget glass. Den farget glass produsert vakker design i skinnet fra sterkt lys. Mange holdt frukt og blomstermotiver, mens andre var abstrakte arrangementer av geometriske figurer. Atter andre funksjoner malte scener som kom til liv når lyset ble slått på.

Samle

Ekte Tiffany-lamper, med sine utsøkte glass nyanser, regelmessig hente $ 500,000 eller mer. Enkle, klart glass nyanser for oljelamper kan koste så lite som $ 60. Lamper av den tyske trakter Handel funksjonen akvarell scener på fine art glass. Disse kan lett kommandoen prisene på $ 2000 eller mer. Dekoratører og samlere som ikke har råd til disse prisene kan velge moderne reproduksjoner som tilbyr mye den samme effekten på en mye mindre pris.