Typer av speil og linser

Typer av speil og linser


Et objektiv refracts lys og skaper et bilde som enten er virtuelle eller ekte. Ifølge Georgia State University, er virtuelle bilder dannet på stedet der banene til de primære lysstrålene møtes når de projiseres bakover fra deres retning utover en linse. En virkelig bilde dannes der lyset opprinnelig konvergerer. Speil reflekterer lys og skape bilder på en måte som ligner på en linse, avhengig av hvor en gjenstand er plassert i forhold til et speil.

Convex Lens

En konveks linse er tykkere i midten enn på sin utside kant. Som et resultat av den midterste er den tykkeste del, lett reise gjennom linsen konvergerer inn i et enkelt punkt. Parallelle stråler av lys delta på et enkelt punkt utenfor objektivet. Hvordan det vises et bilde i en konveks linse avhenger av avstanden og plasseringen av objektet som vises. Hvis et objekt er innenfor brennvidde, vil det vises som et "virtuelt bilde" - dvs. høyre side opp og større enn selve objektet. Et bilde utover brennvidde vil dukke opp ned, og et slikt bilde kan være mindre, større, eller samme størrelse som det opprinnelige bildet.

konkav linse

Konkave linser er tykkere på endene og tynnere i midten. De avlede lysstrålene fra et fokuspunkt og bare lage virtuelle eller mindre bilder.

Plane Mirror

Et fly speil er en flat speil som sender lyset ut fra seg selv i flere retninger. Lyset sendes ut enten ved refleksjon eller utslipp. Det punkt hvor de reflekterte lysstrålene skjærer hverandre er hvor bildet dannes. Bildet som dannes av et fly speil vil alltid være den samme størrelse som den opprinnelige objektet.

Convex Mirror

En konveks speil fungerer som en konkav linse. Det bøyer lyset bort fra den på midten, slik som den ytre del av en skål. Denne type speil vil produsere bare mindre og virtuelle bilder.

konkav Mirror

En konkav speil fungerer omtrent som en konveks linse. Det bøyer lyset lenger bort i midten, mer som innsiden av en bolle. Hvordan bilder vises avhenger av nærhet av objekter til speilet. På visse avstander objektene vises virtuell mens andre steder vil medføre at bildet ser større ut, invertert, real, eller oppreist.