Veiledning for Kinasjakk

Veiledning for Kinasjakk


Kinasjakk er basert på den amerikanske-laget spillet Halma. Kinasjakk spilles på en seks-punkts stjerners styret og kan ha to til seks spillere. Det første spillet Kinasjakk publisert i USA ble kalt "Hop Ching dam" i 1928 av J. Pressman & Co. Navnet Kinasjakk ble brukt kort tid etter.

Utstyr

Spillebrettet er en sekskantet stjerne består av en rekke hull. Det er 10 hull i hvert punkt av stjernen. Senteret er en sekskant med fem hull på hver side, og rekker av hull på interiøret. Seks ulike-farget sett med 10 pinner eller kulene er spillebrikkene.

Preparat

Kinasjakk kan spilles av to, tre, fire eller seks spillere. Når du setter opp, setter hver spiller opp sine knagger i et hjørne av stjernen (trekant) overfor en annen spiller. Hvis det er tre spillere, sette opp knagger i alle andre trekanten. Hver spiller bruker 10 knagger i samme farge.

Objektiv

Målet med spillet er å være den første spilleren til å flytte alle sine plugger over hele linja og inn i motsatt trekant.

Spille

Kaste en mynt eller rulle en terning for å avgjøre hvem som starter. Spillet begynner ved å flytte en pinne til en tilstøtende hull. Dette avslutter turn. Når pinnene blir fordelt ut, kan en spiller hoppe over en annen pinne til å bevege seg lenger. Flere humle kan gjøres i en enkelt tur, så lenge det er tilstøtende plugger for å hoppe over. En spiller kan ikke hoppe over mer enn en pinne i en hop. Det kan være mulig å flytte hele veien over hele linja i en enkelt tur med en serie av humle.
I motsetning til spillet brikkene er knagger aldri fjernes fra brettet, selv når de hoppet over. Plugger kan bevege seg i alle retninger på brettet, men når de er innenfor det motsatte trekant, de kan ikke flytte tilbake utenfor det.

Bli ferdig

Den første spilleren til å fylle alle reisemål hull med sine egne knagger vinner, spillet slutter.
Noen ganger kan en spiller vil velge å blokkere ved å nekte å flytte sin pinne fra sin startsted, derfor gjør det umulig for en annen spiller til å fylle hennes destinasjon hull. Bestem før du starter spillet hvordan du skal håndtere dette resultatet. Alternativene er:
-En Spiller vinner når alle tilgjengelige reisemål hullene er fylt.
-A-Spiller klar for å vinne med alle tilgjengelige reisemål hull fylt har rett til å bytte blokkering pinne med en av sine egne.
--allow Blokken som en juridisk lek.