«World of Darkness" Karakter Ideas

Det finnes en rekke måter å komme opp med idéer om karakterer i «World of Darkness" spillsystemer. Noen tegntyper er bedre egnet til bestemte systemer - Changeling, Mage, Vampire, Varulv, Demon, Wraith eller Hunter - enn andre. Til syvende og sist, bør spilleren komme opp med noe han finner både interessant og spillbart innenfor den aktuelle kampanjen. Ett-shot krønikene er bedre egnet for noen typer, og flerårige krønikene er bedre for andre.

Kampanje eller Chronicle stil

Det viktigste hensynet for karakter ideer er kampanjen eller krøniken stil. En kamporientert karakter ikke kommer til å passe godt inn, eller har mye å gjøre, i en politikk eller domstol-basert spill. Likeledes vil en reservert, vitenskapelig karakter ikke fungere godt i en one-shot, Pentex-lignende spill. Sjekker inn med Storyteller er alltid en god idé, for å se hva hun ser for seg som stilen eller tonen for kronikk.

gruppedynamikk

En annen viktig faktor er gruppedynamikk. Dette er like viktig i «World of Darkness" spill som det er i FRPG grupper. Hvis det er seks spillere i en langsiktig krønike og fem spiller bekjempe monstre, deretter en sjette kamp-fokusert karakter er sannsynligvis overkill. I så fall kan en mer skjult, mystisk, kunnskap eller innflytelse basert karakter være mer nyttig. Litt komisk lettelse - klønete Malkavian, Ragabash eller Nuwisha - kanskje ikke være malplassert, heller.

Kilde

En stor kilde til karakter ideer er de ulike source utgitt av White Wolf. I tillegg til kjerneregelbøker, stammen, tradisjon, klan, slekt og andre sub-gruppespesifikke bøker inkluderer noen start maler. Noen av de andre source, som for eksempel «Vampire: The Masquerade" bøker for Ghouls og eldste har også noen maler. De fleste slike maler passer innenfor klanen og tradisjon stereotypier. Noen ganger kan det være morsomt å spille en karakter som er det stikk motsatte av disse typene.

historisk Inspirasjon

Historien kan være en kilde til inspirasjon, også. Noen tegn kan være basert på historiske tall som Napoleon eller Julius Caesar, eller typer som samurai eller dominikanske munker. Andre, spesielt i "Vampire" eller "Mummy" chronicles, kan faktisk være de historiske tallene selv. Selvsagt kan denne metoden ta en bit av forskning for nøyaktighet, men ulike spillgrupper og konsepter vil søke ulike nivåer av nøyaktighet.

Litterært eller popkultur Inspirasjon

En ekstra inspirasjonskilde kan være litterære eller popkultur kilder. I begge tilfeller er det bedre å bruke kilde for løs inspirasjon, i stedet for å skape en klone. Spille en blåkopi av Lestat, for eksempel, er sannsynlig å lokke fram hån stedet for interesse i en spille tropp. Likeledes FRPGs, for å bruke en analogi, har blitt mettet med Drizzt Do'Urden kloner til det punktet at alver wielding to sverd er vanligvis møtt med hån og forakt. Likevel kan en Mage inspirert av Shakespeares Prospero eller Neil Gaimans Richard Mayhew være interessant.