Z64 filtyper

Z64 filtyper


Initiailly utgitt i 1996, Nintendo 64 var Nintendos første 64-bit gaming system. Som den opprinnelige Nintendo Entertainment System, ble Nintendo 64 spill kodet på plast patroner snarere enn de optiske media brukes av moderne spillkonsoller. En Z64-filen inneholder en kopi av dataene på en Nintendo 64 spillkassett.

Definisjon

En Z64-filen er en bildefil som inneholder data fra en Nintendo 64 spill; denne typen spill bildefil er også kjent som en ROM bildefil. Dataene i et Z64 fil er identisk med de data som var til stede på det opprinnelige spillkassett. Dataene i Z64-filer er funksjonelt likeverdig med andre Nintendo 64 filtyper som N64 filtype, selv om det kan være visse forskjeller i hvordan patronen data er pakket.

Opprettelse

Z64-filer er opprettet ved hjelp av en enhet av taiwanske opprinnelse kalt Z64. Enheten er i stand til å laste Nintendo 64 patroner inn i minnet og deretter lagre dem på en 750 megabyte ZIP disk. Siden Nintendo 64 spill patroner er vanligvis 256 megabyte i størrelse, kan du lagre opp til to kamper på en gang på en ZIP disk på denne måten.

applikasjoner

For å åpne en Z64 spill bildefil må du installere en Nintendo 64 emulator på datamaskinen. Mac-brukere kan kjøre Z64 spill ved hjelp av Sixtyforce eller Mupen64 applikasjoner. Windows-brukere har flere alternativer, som filer kan åpnes ved hjelp av 1964, Daedalus, Mupen64, Nemus64, project64, SupraHLE og UltraHLE emulatorer. Disse emulatorer kan også kjøre Nintendo 64 spill som er kodet med andre filtyper som .N64.

juridiske betraktninger

Hvis du laster ned en .Z64 spill bildefil fra en tredjeparts nettside så du kan være i strid med lokale eller internasjonale lover om opphavsrett. Nintendo 64 spill dataene er kopibeskyttet av skaperen av spillet, og du kan bli holdt ansvarlig for ulovlig anskaffelse av en slik opphavsrettsbeskyttet materiale. Hvis du eier den originale Nintendo 64 spillkassett så det er lovlig å laste ned og kjøre en Z64-fil som inneholder det spillet.