Chaos Theory i «EVE Online»

I 2009 Internett rollespillet «EVE Online» utgitt en salgsfremmende trailer sammenligne sin åpent format til kaosteori. Tilhengeren beskrevet «EVE Online» som en virtuell sandkasse hvor hver spillers valg i betydelig grad kan påvirke hendelsesforløpet. I motsetning til de fleste massivt multiplayer online rollespill, eller MMORPGs, «EVE Online» støtter en større grad av autonomi. Spillere trene ferdigheter i sanntid og navigere i science-fiction basert intergalaktiske verden uten en fast historie, slik at subtile valg å bestemme hvordan hver spillers erfaring utfolder seg.

Sommerfugleffekt

Kaosteori undersøker utviklingen av komplekse systemer, gjøre oppmerksom på hvordan bestemte foreløpige forhold kan utløse en rekke uforutsigbare atferdsendringer. Et populært konsept kjent som sommerfugleffekten er et godt eksempel på kaosteori, noe som tyder på at bevegelsen av en sommerfugl vinger på ett sted kunne oppveie en kjede av uforutsette værmønstre på et annet sted. Selv om kaosteori var opprinnelig et matematisk begrep, har sine programmer utvidet til andre disipliner, inkludert fysikk, økonomi og økologi.

MMORPGs og kaos

Skaperne av «EVE Online» så for seg spillet som en funksjonell anvendelse av sommerfugleffekten, der "alle spillernes handlinger, uansett hvor subtil eller fet, alltid ha betydning." Spillet er strukturelt forskjellig fra den typiske MMORPG-format, som inneholder en enkelt server hvor alle spillere delta, i stedet for flere kopier av spillet verden. Innenfor kaoset teori modellen, er dette enkelt univers en av de opprinnelige betingelser som bidrar til en følsom, variabelt system. De første valgene du gjør i spillet er også viktige faktorer, blant annet som futuristisk løp du bli med og de ferdighetene du trener. Hver rase har forskjellige egenskaper som påvirker din posisjon i "EVE" miljø, forme ditt perspektiv og hvordan du velger å samhandle med andre spillere.

gameplay

Selv om valg på begynnelsen satte scenen for gameplay, dine individuelle svar til hver situasjon er uforutsigbare, og som et resultat, åpne døren til uventede resultater. Den "EVE Online" trailer presenterer et eksempel på en spiller som slutter å redde en gruve lekter fra aggressive pirater. Dette barmhjertig handling Garners favør fra lekter sin allierte, gi spilleren muligheten til å bli en mektig plass aksjeselskap. Men disse nye venner er i krig med en annen dominerende selskap, tvinge spilleren i en farlig intergalaktiske rivalisering. Den møtet med lekter ble påvirket av personlig autonomi, men tidspunktet for spillerens ankomst present vilkårene for møtet skal finne sted. I en enkel ikke-kaotisk system, er resultatet for hvert møte ikke avhengig av små forskjeller i miljøforhold.

betraktninger

Chaos er ikke et mål for lidelse, men snarere er ment å understreke det faktum at sentrale variabler ikke alltid kan stabiliseres eller kjent. Enten modifisert eller ikke, kan en bestemt variabel føre til uforholdsmessig resultater som ofte er vanskelig eller umulig å beregne. Imidlertid er denne kvaliteten av uforutsigbarhet betraktes som en fordel i MMORPGs. Spillere som er interessert i en realistisk spillopplevelse, får mulighet til å bestemme sine egne skjebner og slag skjebner andre også. Historien og karakterene gir en ramme for spilling, men du kan i siste instans bestemme din egen rolle i spillet.