Clue Classic Detective Spilleregler

Clue Classic Detective Spilleregler


Opprinnelig oppfunnet i 1944 av Anthony Pratt før han ble solgt til Parker Brothers i 1949, er Clue et brettspill hvor spillerne forsøke å løse mysteriet bak drapet på Mr. Boddy. I sin tur-basert format, spillerne flytter ved å rulle terningen og løse kriminalitet ved systematisk kontroll av mulige mistenkte, våpen og rom til drapet er løst.

Målet med spillet

Hensikten med Clue er å være den første spilleren til å foreta en vellykket anklage av riktig mistenkte, drapsvåpenet og drap plassering ved å krysse av alle andre muligheter via elimineringsprosess.

Før kampen

En spiller må skille de 21 kortene inn i tilsvarende kategorier: mistenkte, våpen og rom. Ett kort må trekkes tilfeldig fra hver del og plasseres i den konfidensielle mappen uten at noen (inkludert den spilleren som gjør utvalget) se kortene i spørsmålet. Mappen blir deretter plassert i midten av brettet, usett inntil en anklage er gjort. Resten av kortene blir deretter blandes og fordeles, ett om gangen til hver spiller. Noen spillere kan ha flere kort enn andre. Ikke på noe punkt skulle noen se en annen spillers kort.

Det første trekket

Den første terningkast går automatisk til spilleren som kontrollerer Miss Scarlett. I tilfelle at ingen spiller som Miss Scarlett, den første spilleren til venstre for hennes sted på brettet går. Dette er også den retningen svingene gå etter den første spilleren avslutter hans / hennes tur.

Lage et forslag

Når en brikke er inne i et rom, spilleren kontrollere at karakter har muligheten til å gjøre et forslag. Et forslag oppstår når en spiller gjør en gjetning på drapet ved å velge en mistenkt, våpen og hva rommet han / hun har i dag tegnet kamp brikke i. Når dette forslaget er gjort, må den mistenkte heter har tilsvarende brikken flyttet inn i rommet ble det foreslått at forbrytelsen ble begått i, sammen med våpenet i spørsmålet. Når forslaget er gjort, er det opp til de andre spillerne til å motbevise scenariet (hvis mulig) ved å vise spilleren et kort som beviser den teoretiske kriminalitet kunne ikke ha skjedd. Ved å benytte en sjekkliste som disse forslagene er gjort, kan spillerne begynne å begrense hver kategori ned.

Å gjøre en anklage

Når en spiller er klar til å prøve og vinne spillet, må han først vente til det er hans tur, og deretter kan kunngjøre en anklage. I motsetning til reglene i et forslag, kan spilleren vise alle rom i spillet, enten spillerens brikken er i det eller ikke. Etter at anklagen er gjort, så ser spilleren privat inn konfidensiell mappe for å bekrefte. Hvis anklagen er riktig, kortene inne er lagt med forsiden opp på brettet og spillet er over. Hvis anklagen er feil, returnerer spilleren kortene til mappen, og er ute av spillet, selv om hans stykke kan fortsatt bli flyttet for beskyldninger og forslag. I tillegg han fortsatt må vise kortene å motbevise andre spilleres forslag og beskyldninger.