Cold War History Games

Den kalde krigen varte fra slutten av andre verdenskrig til slutten av 1980-tallet, som USA manøvrert for dominans med Sovjetunionen. Trusselen om kjernefysisk Armageddon hang over konflikten, men selve krigen var begrenset til mindre (men ofte ganske ødeleggende) konflikter som Vietnam og Afghanistan. Den unike naturen av den kalde krigen bidro til å forenkle noen fascinerende bord og videospill, som etterlignet taktikk og manøvrer på begge sider.

Cold War: The Video Game

En video spill kalt kalde krigen ble utgitt i 2005, ved hjelp av temaer og innstillinger av æra for å fungere som en plattform for handling og oppgaveløsing. I det, spillerne ta på seg rollen som Matthew Carter, finner en amerikansk journalist i Moskva seg i en internasjonal konspirasjon for å kontrollere Sovjetunionen. Carter må flykte fra KGB, finne våpen og verktøy for å hjelpe seg selv, og avdekke hjertet av konspirasjonen som rammet ham. Spillet fokuserer hovedsaklig på handling snarere enn historie, og flere grelle historiske feil vises (for eksempel kalle den sovjetiske lederen "president" i stedet for "premiere"). Likevel har den fått ros for sin oppfinnelse system, slik at spilleren kan bygge gadgets basert på tilfeldige objekter han har samlet inn.

Cold War: The Board Game

Victory Games sluppet kalde krigen midt i konflikten i 1984. I motsetning til mange kalde krigen spill, det er designet for mer enn to spillere, med tre eller fire anbefales å spille en ideell spillet. I det, tar hver spiller kontroll over en viktig kilde til makt, inkludert militære, økonomiske og spionasje ressurser, og forsøker å utnytte kontroll over så mye av verden som mulig. Spillet streker påskudd og "skitne triks", og er designet for å bli spilt i løpet av en ettermiddag. Det er ikke lenger blir publisert, så må du kanskje se etter det på gaming konvensjoner eller nettauksjoner som eBay.

Cold War: CIA vs. KGB

Cold War: CIA vs. KGB ble publisert i 2007 av Fantasy Flight Games. Spillerne tar kommandoen over en av de titulær spion nettverk, som arbeider for å bringe utenlandske regjeringer over til deres side. De bruker kort for å avsløre konkrete mål --- alle med et børsnotert stabilitet nummer --- deretter distribuere ulike strategiske ressurser for å nå det tallet. Når begge spillerne tror de er nær til antall, passerer de og avsløre sine kort. Vinneren er den spilleren som kommer nærmest antallet uten å gå over. Det er ment for bare to spillere, men spillestilen er rask, med de fleste spill som varer omtrent en time eller så.