Electronic Music Production Tutorials

Det store antall musikkinstrumenter kan skape en nesten uendelig kompleksitet av lyder, fra ren sinusbølgelignende tone av en fløyte til en harmonisk ringing av piano strenger. Musikk er ofte for komplisert og variert å kategorisere. I dag er vi i en tid hvor elektronikk har blitt en integrert del av den musikken vi hører daglig.

Tidlig Age of Electronic Music Production

Så tidlig som på 1950-tallet, musikere forsøkt å lage lyder ved hjelp av elektronikk som hørtes ut som ingen andre instrument. De bygget datamaskiner som kan komponere og spille sine egne sanger. Deretter elektronisk musikk produksjon ofte besto av flere bånd poster og audio oscillatorer, med massevis av tape redigering. En av de mest bemerkelsesverdige elektroniske musikkstykker som kommer ut av den tiden var soundtracket til filmen "Forbidden Planet" i 1956. Et viktig gjennombrudd kom i 1960, da Robert Moog bygget kommersielt tilgjengelige analoge synthesizere, hvor en standard piano- tastatur ble brukt til å styre banen av lyd oscillatorer og utløse filtre og envelope generatorer. Med denne elektroniske instrument, kan noen piano spiller enkelt spille musikk på synthesizer, som skaper lyder som ingen andre instrument kunne produsere. Innlemming Moog synthesizer med flerspors båndopptagere, musikere som Wendy Carlos (hvis albumet "Switched On Bach" selger fortsatt over 40 år senere) tok elektronisk musikk til neste nivå.

MIDI

Når behovet oppsto for synthesizere å kontrollere andre synthesizere og å samhandle med datamaskiner, ble et system oppfunnet kalt Musical Instrument Digital Interface, eller "MIDI". En MIDI-kontroller, som ligner et piano keyboard, brukes til å spille toner. Som musiker spiller tastene er MIDI informasjon generert og kan tas opp i en synthesizer minne eller "sequencer", eller på et spor i en digital datamaskin innspilling program. Snarere enn å spille inn selve lyden, inneholder MIDI data notatet som ble spilt, hvor lang tid det ble holdt og hvor hardt nøkkelen ble truffet. Ved hjelp av et program som kan spille av MIDI opptak, kan musikeren velge fra en rekke lyder og "virtuelle instrumenter" som er tilgjengelige fra dataprogrammer, og notatene kan spilles av med lyden av en harpe, gitar, orgel, fløyte eller hva " samplede "instrumentlyder er tilgjengelig.

Produserer elektronisk musikk i dag

I dag er elektronisk musikk produsert ved hjelp av digitale synther, MIDI-kontrollere og PC-baserte flerspors opptaksprogrammer. Programvare som ProTools, Apple Logic, Ableton Live, Cubase, Sonar og andre viser lyden av hvert spor på en todimensjonal oscilloskop-lignende graf, med tids trinn langs den horisontale aksen og lydens amplitude på den vertikale aksen. Zoome inn på en bestemt del av en bølgeform tillater presis redigering. Deler av et spor kan lett endres, slik at musikere kan re-posten bare noen få barer eller notater av en ytelse og sømløst erstatte den gamle med det nye. Flerspors bruker båndopptakere gang nødvendige tonn ekstern hardware prosessorer (equalizere, reverb enheter, kompressorer og mer), som hvert spor trengte sin egen dedikerte behandlingen maskinvare. Med kraften av datamaskiner, kan hvert spor ha sitt eget sett av effekter, som er generert programvare. For å bruke en datamaskin innspilling program, trenger du et lydgrensesnitt enheten du vil konvertere analoge signaler fra et instrument eller mikrofon til et digitalt format for å koble til datamaskinen. Audio grensesnitt inkluderer vanligvis digital til analog krets for å sende ut de registrerte sporene til en forsterker og høyttalere. Noen selv ta en MIDI-grensesnitt for tilkobling av en MIDI-kontroller for bruk av dataprogrammer. Programmer som Apples Logic kan sette enkeltspor kan ta opp lyd eller MIDI data.