Gjør voldelige spill Årsak atferdsproblemer i tenårene?

Gjør voldelige spill Årsak atferdsproblemer i tenårene?


Siden de tidligste dagene av videospill, har debatten om eventuelle psykologisk negative effekter som de kan ha på barn raste videre. De mer realistiske og voldelige spill blir, varmer mer dette argumentet opp. Ting som spillet rangeringssystem har blitt satt på plass for å prøve å holde barna fra å spille de mest voldelige spill, men spørsmålet om hvordan de påvirker ungdoms atferd har ennå ikke definitivt besvart.

Brain Function

Studier om dette temaet har fått så intens at forskere undersøkt effekten av voldelige videospill på hjernene til tenåringer som bruker hjerneavbildningsteknikker. En studie fra Indiana University 2006 viste noen effekt på hjernen av tenåringer som spilte voldelige videospill. De hjerneskanning gjennomført på barna viste at deres hjerner ble ganske stimulert og at selvkontroll er potensielt redusert etter å spille voldelige videospill. Mange spørsmål forble ubesvart imidlertid for eksempel hvor lenge effekten varte.

Høna eller egget

Et av problemene som eksisterer vedrørende spørsmål knytte voldelige videospill til vold i tenårene er som forårsaker hvilke. Noen foreslår at voldelige spill bidra til å bringe ut voldelige tendenser i tenårene. Andre derimot, har antydet at det kan være tenåringer med naturlige voldelige tilbøyeligheter som i stedet trekkes mot videospill av denne typen. Det har vært vanskelig så langt for alle å bevise at en av disse scenariene er mer sannsynlig enn den andre.

Hvorfor Video Games kan påvirke Teens

Videospill gi en annen type eksponering for vold enn en tenåring ville få fra å se en voldelig film. Disse forskjellene gjør noen foreldre og forskere lurer på om et spill er mer sannsynlig å forårsake atferdsproblemer i tenårene. Den første faktoren er at tenåringer er satt inn i skoene til karakteren, slik som i første person shooter spill, i motsetning til å se på en tredje person begår voldelige handlinger i en film. Den andre faktoren er repetisjon. Mange tenåringer spille videospill i timevis hver dag, og gjenta voldelige handlinger i spillet hundrevis av ganger på en dag. Gjentagelsen kan være årsaken en større effekt enn eksponering for vold i løpet av kort tid ville.

den ERSB

En av de primære metodene iverksatt for å prøve å redusere virkningen av ekstremt realistiske voldelige spill er videospill rangeringssystem. The Entertainment Software Rating Board tildeler en rangering av alle dataspill som treffer markedet. De fleste spill med intens vold eller realistisk blod er vurdert M for moden. Barn under 17 år er ikke ment å være i stand til å kjøpe disse spillene.