Hvordan bygge en Lego Mindstorms robot

Lego Mindstorms er en Lego-sett som inkluderer en datamaskin hjerne og et utvalg av deler for montering kits til roboter som kan programmeres til å utføre en rekke oppgaver. Datamaskinen hjernen kan programmeres uavhengig eller med en datamaskin, og den kommuniserer med innspill fra ulike sensorer.

Bruksanvisning

Preparat

1 Forbered bygningen plass. Det bør være godt opplyst. Du trenger noe å bygge på, eller for å forebygge manglende bitene. Et håndkle vil holde stykker fra spretter og gjør dem enkle å få øye på. En lav, bred pappeske vil gjøre det enkelt å holde styr på deler. Å ha flere plastbeholdere på plass, kan være nyttige for sortering av delene.

2 Ta av Mindstorms datamaskinen murstein og sett den til side. Plasser med det sensorsystemer, batterier og kabler.

3 Sortere de resterende delene av oppgaven. Sett hjul, aksler og dekk i sitt eget område. Likeledes, plasserer struts og blokker fra hverandre. Mindre, bevegelige deler, for eksempel hengsler og pivots, bør også være gruppert sammen.

Planlegging

4 Bestem hva slags robot du ønsker å bygge. The Mindstorms instruksjonsbok tilbyr flere ulike prosjekter, fra enkle til komplekse. Førstegangs utbyggere vil sannsynligvis ønske å bruke disse instruksjonene. Flere erfarne folk kan bygge sine egne prosjekter fra bunnen av.

5 Finne ut hva du vil at roboten skal gjøre. De Mindstorms kits tilby nok deler og sensorer for å gjøre omtrent alt. Kanskje du bare liker roboten til å gå. Men hvis du ønsker å programmere en mer komplisert maskin, en som reagerer på lys, eller plukker opp visse objekter, for eksempel, er andre oppgaver skissert i Mindstorms manualen.

6 Se til online Lego samfunnet (se Ressurser) for ideer. Noen kan allerede har opprettet et design for prosjektet du se for oss, og du kan spare tid ved å følge at design stedet for å starte fra scratch.

Design

7 Begynn med å designe din modell før du bygger den. Dette er en meget viktig fase. En enkel skisse er et godt sted å begynne. Lego tilbyr også design programvare hvor du kan bygge en modell nesten før du gjør det med faktiske murstein.

8 En liten mock-up modell, ved hjelp av noen av de samme brikkene, kan være svært nyttig. Husk alltid at hvis du bygger en Mindstorms robot, må Mindstorms datamaskinen murstein bli implementert i design. Dette er både datamaskinen hjernen og den motor som gjør roboten trekk.

9 Test dine design ideer før du bygger dem på en stor skala. Bestem hvordan du vil at roboten til å bevege seg og sørge for at du har en solid idé om hva som vil gå der før du begynner byggingen. Dette vil spare deg for mye tid i byggefasen.

Konstruksjon

10 Den enkleste måten å bygge din Mindstorms robot er å følge trinn-for-trinn-instruksjoner. Den manuelle tilbyr design for flere roboter.

11 Hvis du velger å bygge din egen tilpassede modell, holde disse tingene i tankene: The Mindstorms murstein må stå sentralt og støttes, må nødvendige sensorer være lett tilgjengelig, og hvis roboten er å være selvgående, er avgjørende bevegelsesmekanismen.

12 Først bygge støttestruktur for murstein. Ikke begrave den under overflødige deler. Den primære Mindstorms design er en vandrende robot der murstein danner torso. For en vertikal robot, er dette ideelt. For en horisontal kryp eller hjul robot, bør murstein være horisontal.

1. 3 Legg robotens bevegelse. Dette kan være to høye gangbein, gjør en tobent robot; en serie med hjul; eller et sett med fire ben for et dyrisk robot. Når murstein støttes, bruker drivaksler for å koble dine ben eller hjul. Dette bestemmer hvor resten av roboten kommer sammen. Selv om du bygger din egen tilpassede design, kan du lese instruksjonene i håndboken for denne fasen for å sørge for at bilen din vil bevege seg ordentlig under sin egen makt.

14 Ikke prøv å bruke alle sensorene på en gang. Det er mange prosjekter du kan sette sammen med en Mindstorms kit, så ta deg tid. Fest en eller to sensorer til sentral murstein og deretter legge dem til din modell. Hvis du bruker en lys eller visuell sensor, kan det være plassert hvor som helst, men husk at berøringssensorer bør holdes ute fra robot på en arm eller en sonde. Likeledes bør en lydsensor ikke være i nærheten av murstein (motorstøy vil interferere), men utvidet bort fra kroppen eller hevet opp fra den.

Sluttføre Robot

15 Når murstein, bevegelsessystemet og sensorene er alle på plass, er roboten nesten fullført. Legg delene for å gjøre design mer elegant, eller for å gjøre roboten ser mer ut som noe annet, for eksempel en bil eller et dyr.

16 Når roboten er ferdig, må du programmere Mindstorms murstein. De fleste av de grunnleggende funksjonene som sensorene kan oppnå er allerede programmert inn, men du kan også koble til en USB-kabel og programmere murstein gjennom datamaskinen på en rekke språk. Hvis du er fortsatt en nybegynner, bør du starte med de enkle, on-board oppgavene først.

17 Test din robot. Ikke forvent alt til å fungere perfekt med en gang. Bevegelsesmekanismer kan trenge justering, eller kanskje må flyttes sensoren. Til slutt ser en robot du designet gjør akkurat det du designet den å gjøre er en utrolig stolt øyeblikk.

Hint

  • Ikke vær redd for å rive fra hverandre og bygge roboten.
  • Det kan være nyttig å ta bilder av modellen på ulike stadier, for senere bruk.
  • Ikke legg Lego deler i munnen.