Hvordan finne tid Bruke Kinematikk

Hvordan finne tid Bruke Kinematikk


Du kan bruke kinematikk å forutsi bevegelse av legemer i enkle situasjoner. Det er fordi kinematikk ignorerer de kreftene som virker på legemer. Men det gir en nyttig tilnærming av bevegelse som gjelder for det daglige liv. For eksempel kan du bruke kinematikk å forutsi bevegelsen til fallende legemer, og for å forstå speedometre og kilometertellere. Kinematikk gjelder fire sentrale mengder: fortrengning, endring i hastighet, akselerasjon og tid. For å løse for en - gang - må du først vite noen av de andre.

Bruksanvisning

1 Undersøke problemet og finne verdier for forskyvning, innledende hastighet og akselerasjon. Du kan bruke forholdet (Displacement) = (Initial Velocity)

(Time) + 1/2 (Acceleration) * (Time) ^ 2 for å løse for tiden. Merk at du ikke trenger å vite endelige hastighet, bare utgangshastighet.

2 Trekk fra begge sider av (Displacement). Ligningen blir 0 = (-1)

(Displacement) + (Initial Velocity) (Time) + 1/2 (Acceleration) (Time) ^ 2.

3 Løs for tid ved hjelp av den kvadratiske formelen. Du vil få to verdier for tid; du må bruke din intuisjon til å avgjøre om en eller begge svarene er aktuelt. Når løst, tid = {- (Initial Velocity) ± sqrt [Initial Velocity ^ 2 + 2 Akselerasjon Displacement]} / (Acceleration).

Hint

  • Pugg den kvadratiske formelen.