Hvordan finne ut Rubiks kube

Hvordan finne ut Rubiks kube


Rubiks kuber har vært utfordrende barn og voksne siden 1970-tallet. Disse fargerike puslespill krever at brukeren å vri ansiktene til kuben for å unscramble delene, og hvert ansikt én farge. Rubiks kuber krever logisk tenkning og forståelse av mønstre å løse. Når du forstår mekanikken i hvordan å løse kuben, kan du løse nesten alle Rubiks kube.

Bruksanvisning

Løse toppen

1 Velg en farge for å arbeide med. Du kan velge hvilken farge du ønsker.

2 Danner et kryss i sentrum av den siden du jobber med. Hver kant av korset skal være på linje med de tilstøtende sider. For eksempel, hvis du arbeider med den oransje ansikt, bør stykke korset ved siden av den gule siden av kuben være oransje / gul brikke.

3 Twist ansiktene til kuben til riktig sted hjørnet stykker. Når du er ferdig, bør den øverste siden bli helt løst.

Løse det midterste laget

4 Juster det øverste laget av kuben med sidene. De tre beste stykker på hver side bør matche fargen på midtstykket. For eksempel, hvis toppen er oransje, bør det øverste laget av den gule siden være gul. Du må kanskje vri den øverste siden å flytte disse brikkene til riktig side av kuben.

5 Vri det nederste laget av terningen for å danne en T av en vanlig farge på den ene side av kuben. Snu hele kuben slik at denne siden vender fronten. Undersøke bunnen av kuben. Brikken du nettopp flyttet inn i T enten hører på venstre side eller høyre side av kuben.

6 Hvis stykket hører på venstre side av kuben, kan du bruke følgende algoritme for å flytte den. (Hvert trinn i algoritmen krever at du slår ansiktet indikerte en sving i den retningen.)

Bottom klokken, Venstre klokken, Bunn mot klokken, Venstre mot klokken, Bunn mot klokken, Front mot klokken, Bunn klokken, Front klokken.

7 Hvis stykket hører på høyre side av kuben, kan du bruke følgende algoritme for å flytte det:

Bunn mot klokken, Front mot klokken, Bunn klokken, Front klokken, Bottom klokken, Venstre klokken, Bunn mot klokken, Venstre mot klokken.

8 Gjenta trinn 2 og trinn 3 eller 4 til det midterste laget av kuben er helt løst.

Orientering av det siste laget kantene

9 Flip kuben over slik at bunnflaten nå er på toppen. Flere stykker på bunnen kan matche bunnen kube farge. Disse brikkene danne enten et kors, en kort L-form, eller en linje.

10 Utføre en algoritme for å danne et innlegg med mindre den allerede er dannet. Hvis korset er dannet, gå videre til neste trinn.

11 Hvis stykkene danner en L, orientere kuben, slik at en ende av den L er på det øverste laget av ansiktet, og den andre er på venstre side av det midterste laget. Utfør følgende algoritme for å endre L til siden:

Front klokken, Top klokken, Høyre med klokken, Top mot klokken, Høyre mot klokken, Front mot klokken.

12 Hvis bitene danner en linje, orientere kuben slik at linjen er horisontal. Utfør følgende algoritme:

Front klokken, Høyre med klokken, Top klokken, Høyre mot klokken, Top mot klokken, Front mot klokken

1. 3 Hvis det ikke er noen biter av riktig farge på kuben bunnen annet enn midtpunktet ved å utføre en algoritme. Kontroller bunnen for en av formene og utføre den korrekte algoritme.

Permutasjon de nederste hjørnene

14 Undersøk kuben. To hjørner av kuben bør være på riktig plass, selv om de ikke nødvendigvis vil være av den riktige orientering. Hvis for eksempel den nederste av kuben er rød man kan ha en rød-grønn kube og rød-gul kube i de riktige stedene, men den grønne Stykket kan være på den røde ansiktet i stedet for den grønne stykke.

Hvis du ikke finner to hjørner som er riktig, vri kuben bunnen og kontrollerer kuben.

15 Orientere kuben, slik at de to feil plassert stykker er på høyre side av bunnen. Hvis de uriktige bitene er diagonal til hverandre, orientere kuben slik at en av bitene er på øverst til høyre i bunnen.

16 Orienter kuben slik at bunnen ansiktet er på toppen og utføre følgende algoritme:

Venstre klokken, Top mot klokken, Høyre mot klokken, Top klokken, venstre mot klokken, Top mot klokken, Høyre med klokken, Top klokken, Top klokken

Hvis de riktige bitene var diagonal til hverandre, må du utføre dette trinnet to ganger.

Orientere de nederste hjørnene

17 Undersøk kuben. Alle fire hjørner må være på riktig sted, men ikke nødvendigvis i riktig retning. I det minste en sone bør være helt korrekt. Sjekk om hjørnene som ikke er orientert riktig må vris med klokken eller mot klokken for å være korrekt.

18 Orienter kuben for å løse hjørnene. Bunnen ansiktet (ansiktet du arbeider på) bør være på toppen av kuben.

Hvis det ene hjørnet er riktig og de andre hjørnene må vris med klokken, orientere kuben slik at riktig hjørne er i nedre venstre posisjon. Hvis det ene hjørnet er riktig og de andre hjørnene må vris mot klokken, orientere kuben slik at riktig hjørne er i øvre venstre posisjon. Hvis to tilstøtende hjørner er riktige, orientere kuben slik at de to riktige hjørnene er i øvre venstre og høyre posisjoner. Hvis to diagonale hjørner er riktige, orientere kuben slik at de riktige hjørnene er i øvre høyre og nedre venstre stillinger.

19 Hvis tre hjørner må være vridd mot klokka, to diagonale hjørner er riktige, eller ingen hjørner er riktig orientert, utføre følgende algoritme:

Høyre mot klokken, Top mot klokken, Høyre med klokken, Top mot klokken, Høyre mot klokken, Top klokken, Top klokken, Høyre med klokken, Top klokken, Top klokken

20 Hvis tre hjørner må være vridd med eller to tilstøtende hjørner er riktig orientert, utføre følgende algoritme:

Høyre klokken, Top klokken, Høyre mot klokken, Top klokken, Høyre med klokken, Top klokken, Top klokken, Høyre mot klokken, Top klokken, Top klokken.

21 Undersøk kuben etter å ha utført den riktige algoritmen. Dersom alle fire hjørnene ikke er riktig vei, gjentar du trinn 3 eller 4. (Det riktige skritt for å gjenta er avhengig av mønsteret av de uriktige stykker). Hold gjenta disse algoritmene inntil alle fire hjørnene er i riktig retning.

Permutasjon de nedre kantene

22 Sjekk bunnen av terningen. Det er fire mulige mønstre. Det ene er at alt er på plass, i hvilket tilfelle kuben er løst. Hvis ikke, vil 3-4 biter av korset på bunnen være på feil sted. Oppe, nede og venstre kant, øverst, nederst, og høyre kant, eller alle fire kanter av korset kan være malplassert. Orientere kuben, slik at bunnflaten er på toppen.

23 Hvis toppen, bunnen og høyre kant av korset er forlagt, orientere kuben slik at feil brikke på bunnen hører hjemme på toppen, tilhører feil brikke på toppen på høyre side, og feil stykke på høyre tilhører på bunnen. Utfør følgende algoritme:

Høyre klokken, Høyre med klokken, Top klokken, Front klokken, Back mot klokken, Høyre med klokken, Høyre med klokken, Front mot klokken, Back klokken, Top klokken, Høyre med klokken, Høyre med klokken

Kuben vil bli løst etter at du utfører denne algoritmen.

24 Hvis toppen, bunnen, og venstre kant av kuben er forlagt, orientere kuben slik at forlagt toppstykket hører på bunnen, tilhører bunnstykket til høyre, og rett stykke hører på toppen. Utfør følgende algoritme for å løse kuben:

Høyre klokken, Høyre med klokken, Top mot klokken, Front klokken, Back mot klokken, Høyre med klokken, Høyre med klokken, Front mot klokken, Back klokken, Top mot klokken, Høyre med klokken, Høyre med klokken

25 Hvis alle fire kant brikkene er på feil sted, utføre enten algoritme. Etter at du har utført det, revurdere kuben. Enten tre eller fire av delene vil bli forlagt som i trinn 1. Utfør passende algoritme fra trinn 3 eller 4 for å løse kuben.

Hint

  • Sjekk kuben etter hvert trinn. Hvis du har utført en algoritme feil, vil toppen av kuben ikke lenger kan løses. Re-løse toppen av kuben og deretter sjekke kuben for å se hvilke lag som fortsatt trenger å bli løst.