Hvordan finne Vector kvadrantene

Vektorer er linjer som har størrelse og retning, og er typisk representert matematisk i to-dimensjonale rommet. Vektorer er ofte planla å avsløre disse egenskapene, ved hjelp av kartesisk stil grafer for visuell appell og klar anerkjennelse. Kartesiske grafer bare har fire kvadranter, slik at vektor vil bli plassert i en av dem. Ved hjelp av tall linjer og grunnleggende grafiske regler, kan du finne riktig kvadrant plassering for vektor. Derfra er det bare et spørsmål om å plotte ut verdiene av styrke og retning for å avsløre innholdet i vektoren.

Bruksanvisning

1 Skape et kartesisk-stil graf som har en x og en y-akse. Foreta en rett horisontal linje langs en av de sentrale linjer på millimeterpapir for å indikere x-aksen. Kjære at linje med en rett linje vinkelrett på den for å indikere den vertikale y-aksen.

2 Etiketten i skjæringspunktet mellom disse to akser som (0,0). Merk heltall langs horisontale og vertikale linjer ved én-kvadratiske mellomrom for å representere tall linjer. Gjør tall over den horisontale linjen positive, under det negative. Gjør tallene til høyre for den vertikale linjen positive, til venstre negative.

3 Identifisere og notere de fire som følge kvadranter av kartesiske grafen. Ved hjelp av romertall, starter på øverste høyre kvadrant og fortsett mot klokken for å merke dem. Mark dem I, II, III og IV.

4 Godta at vektorer i kvadranten jeg vil ha to positive verdier, som markeres med (+, +). Den andre kvadrant II har en negativ x-verdi og en positiv y-verdi, angitt ved (-, +) Quadrant III har to negative verdier, betegnet som (-, -), og den fjerde kvadrant IV har tall med en positiv x -verdi og negative y-verdi, skrevet som (+, -).

5 Undersøk de to tallene som representerer din vektor. Den første indikerer størrelsen, og den andre forteller den retningen at vektoren reiser. I form av plotting, tilsvarer det første tall med x-verdien og andre i paret tilsvarer y-verdi.

6 Finn tilsvarende kvadrantene for vektor. Bruk kartesiske graf regler for å finne riktig kvadrant der vektorer er representert og plotte dem deretter.