Hvordan lage 3D-spill Maps

Hvordan lage 3D-spill Maps


3D spillkartet er en grunnleggende layout som rammer et nivå eller oppdrag innenfor et videospill. Det bidrar til spillopplevelsen mer enn alle andre hensyn. Et godt kart har mål og vanskelighetsgrader bygget inn i den. Et enkelt eksempel på dette er en låst døren med nøkkelen hengende over en avgrunn av lava.

Glede av et spill kommer gjennom de valgene en spiller gjør, så et godt kart bør funksjonen massevis av valg - selv små.

bruksanvisning

1 retningslinjer Utkast til kartet, basert på ønsket spillopplevelse og funksjoner. Retningslinjene skal omfatte den ønskede spillopplevelse. For eksempel bør en enspillerkart for et skrekkspill fremkalle en følelse av klaustrofobi og angst, mens en konkurransedyktig kart multi-player bør resultere i en balansert spredning av fordeler, og mange muligheter til både å akkumulere en fordel (gjennom terreng eller " power-ups ") og innhente en konkurrerende spiller.

2 Skisser en grov-utkast layout med blyant og papir. Merk plassering av elementer og hindringer, og registrere hvor du implementere retningslinjene for spillmekanikken.

3 Lag en 3D-representasjon av kartet. Hvis du allerede har opprettet modeller for objektene i nivået, legger du dem inn i kartet ditt. Hvis du ikke har, erstatte enkle og midlertidige "plassholder" figurer som kuber.

4 Last inn kart i spillet eller ditt nivå editor programvare.

5 Spør flere personer for å teste kartet. For single-player maps, registrere hvor lang tid det tar for en spiller å fullføre et mål. For multi-player maps, følger seiers registreringer av hver spiller, og avgjøre om spillerens opprinnelige plassering eller "spawn point" gjør en forskjell i utfallet.

Hint

  • Games ofte bruker inkrementell vanskeligheter med å øke moroa kvotienten. Har din nåværende kartet utfordre spilleren mer enn den før det?
  • Hvis spillet er ment å fortelle en historie, gjør spillerne aktive agenter ved å designe et spill kart som presser dem forsiktig mot utfallet. La dem frihet til å utforske, men.
  • Avhengig av spillet, presentasjon elementer, som raffinement av grafikk og lyd, kan eller ikke saken. For å formidle en spesiell erfaring skulle presentasjon omhyggelig polert. Men dette er ikke nødvendig å bare lage et spill som andre vil finne underholdende, så ikke over-investere i kart kunst eller musikk.