Hvordan lage en vampyr laiv

White Wolf var det første spillet system for å oversette sin tabletop rollespill i en live-action spill. Live-action rollespill, eller laiv, erstatter "Rock, Paper, saks" for rullende terninger, og spillerne bare si ordene de ønsker sine karakterer til å uttale til stedet for å fortelle noen hva disse ordene er. Spillere opptre som Impro utøvere, utagering sine karakterenes handlinger i et spill uten et manus og guidet av fortelleren. De beste og mest produktive laiv er basert på White Wolf mest kjente spill, Vampire: The Masquerade.

Bruksanvisning

1 Finn noen spillere. Impro-teater troupes og spillere av tabletop versjon av Vampire: The Masquerade er sannsynlige kandidater. Mange tabletop spillere vise laivere som litt merkelig, så du må kanskje jobbe på overbevisende old-school spillere til å delta i et spill som ikke har terninger.

2 Lag en interessant historie med en svært grunnleggende plot. Mange LARP spill er i stor grad basert på karakter samhandling, og fortelleren er ikke nødvendig å gjøre mye fremme. Men å ha en backup plan for tegnene til følge - spesielt en som tvinger spillerne til å samhandle med hverandre - er helt nødvendig. Gode ​​muligheter for det første spillet kan omfatte å ha tegnene velge en "prins" (vampyr som skal lede byen) eller å ha dem å løse et mysterium. Dette er også en anledning for fortelleren å forklare hvorfor alle disse vampyrene er på ett sted.

3 Hjelp spillerne skape karakterer. Laiv tegn er mer strømlinjeformet enn tabletop tegn, med færre statistikk og ferdigheter. Enten har tegn forhåndslagde for dine spillere å velge mellom, eller forventer å bruke ca 1 time å forklare karakter-opprettingsprosessen og hjelpe spillerne lage sine karakterer.

4 Lær håndtegn. Ettersom dette er live action, vil du innimellom trenger et tegn som tyder på at karakteren din gjør noe som du selv ikke kan gjøre, som obfuscate. (Obfuscate er vampyriske evnen til å skjule usynlig i skyggene.) Det er også tegn som tyder på når du snakker på et annet språk så ikke alle kan forstå deg, og når du er astrally prosjektering. Kanskje viktigst av alt, det er et tegn for å indikere når du er ute av karakter. Dette kan være nødvendig når du har et spørsmål for fortelleren, eller når du trenger å gå på do.

5 Være konsekvent. Unn spillere rettferdig og få dem glade om spillet. I motsetning til de fleste andre spill, krever en god laiv aktiv deltakelse fra spillerne. Jo mer aktive de er, jo bedre historien er fortalt, og jo flere som historien er deres egen.

Hint

  • Flere nasjonale organisasjoner eksisterer for å fremme vampyr laiv. Hvis du er interessert i å tiltrekke spillere og historier fra overalt, bør du vurdere å bli med de nasjonale organisasjonene. Hvis du er mer interessert i å opprettholde et lokalt spill, unngå folkegruppene.
  • Noen av reglene i Laws of the Night er desidert uklart. Før du starter et spill, bestemme hvordan fortellere vil tolke reglene og informere spillerne i din beslutning. Dette vil hjelpe deg å unngå regelmessige argumenter senere.