Hvordan lage enkle ragdoll effekter på Game Maker

Hvordan lage enkle ragdoll effekter på Game Maker


I videospill, ragdoll effekter er den visuelle representasjon av en karakter går slapp og falle ned. Populær i førstepersonsskytespill, er ragdoll effekter vanligvis brukes for å markere at karakteren din eller en fiende karakter er død. Den enkleste ragdoll effekt som kan være utformet i spillet Maker er som en pinne figur bøyd over og falle ned. Skape denne effekten er en enkel prosess med å lage ett objekt rotere og forvandle seg til et annet objekt.

bruksanvisning

1 Last ned og installer den nyeste utgaven av spillet Maker fra yoyogames.com. Spillet Maker lite er tilgjengelig gratis på yoyo spill nettsted og har alle de funksjoner som er nødvendige for å lage en enkel ragdoll effekt. Hvis du ønsker å lage mer forseggjort ragdoll effekter, kan du oppgradere til Game Maker pro for $ 25. Spillet Maker kommer med sin egen installasjonsfilen og tar bare opp ca 25 MB harddiskplass.

2 Åpne "Create Sprite" vinduet og trekke en stående pinne figur. For å gjøre dette, klikk "Ressurser" på verktøylinjen Game Maker skjermen og velge "Create Sprite» fra ressurser menyen. Dette vil få opp et vindu som ber deg velge størrelsen på sprite. Plukk 200 x 200 som en størrelse (standard 32 x 32 størrelse er for liten til å sjekke om ragdoll effekter jobber) og bruke linjefunksjonen til å tegne et hode, torso, armer og ben. Linjen funksjonen i spillet Maker er den samme som i Microsoft maling; det tillater deg å trekke linjer ved å peke musen.

3 Bruk valgfunksjon (stiplet rektangel knappen) for å velge tegnet og kopiere den. Lukk sprite editor. Deretter tilbake til kategorien ressurser til å skape en ny sprite. Lim den gamle sprite inn i den nye sprite editor. Denne gangen, derimot, klikk på animasjon på sprite redaktør verktøylinjen. Velg rotere og sette rotasjonen til 7 rammer og 90 grader.

4 Klikk på "Ressurser" og starte en ny sprite. Denne gangen er imidlertid ikke trekke karakteren din står opp. I stedet trekker karakteren ligge og bøyd ut av form. Dette igjen kan gjøres med linjeverktøyet. Når du er ferdig med å redigere, lagre denne sprite.

5 Gå tilbake til redaktøren for den fallende sprite. Klikk på animasjon, deretter morph, og når filen mappe dukker opp, velger å ligge bøyd ut av form sprite. Nå, hvis du ser på forhåndsvisning av animasjonen, vil du se at den fallende sprite morphs også inn i en bøyd, ute av form posisjon.

6 Klikk på "Opprett Object" fra "Ressurser" -menyen og åpne den andre sprite du har gjort, som skal være den faller ned, bøye stick figur. Ikke skriv noen handlinger eller kommandoer for dette objektet; bare lagre den.

7 Opprett et annet objekt, denne gangen med pinne figur som står og holder seg. For dette objektet, velger du "Tastetrykk" fra hendelser boksen og dra "Change Instance" inn i "Handling" boksen. I forekomst vinduet endringen, klikk på "Endre Into" og velg deretter å falle ned animerte sprite fra filen mappen. Dette forteller datamaskinen for å erstatte den stående sprite med den animerte fallende sprite når du treffer en nøkkel.

8 Velg "Kjør" og deretter "Normal Mode" fra verktøylinjen. Dette bør gi en grå skjerm med stående pinne figur på den. Trykk på en tast. Dette bør føre til at pinne figur å falle og bøy over. Du har nå opprettet din første ragdoll effekt i spillet Maker. Hvis du ønsker å gjøre det slik at figuren din faller over når det blir truffet, opprette et nytt objekt og under "Handlinger" sette den til "Flytt Mot (hva navnet på din karakter objekt er)".