Hvordan lage et plattformspill i Flash MX

Flash MX er 2004-versjonen av programmet som først introduserte Actionscript 2.0. Mens det er mange nyere versjoner av Flash tilgjengelig, er det fortsatt mulig å skape en plattform spill med Flash MX hvis det er alt du har å jobbe med. For å gjøre dette, vil du trenger å vite Actionscript 2.0 programmeringsspråket ganske godt fordi Flash MX ikke har "script assist" funksjon senere Flash-versjoner for å bidra til å rette eventuelle feil du kan gjøre.

bruksanvisning

1 Skisser den grunnleggende stilen på plattformspill på papir. Den grunnleggende element i et plattformspill er en hovedfigur med evnen til å hoppe som må navigere en rekke plattformer mens bekjempe (eller unngå) fiender.

2 Avgjør om du vil ha en single-skjermen eller rulle plattformspill. I enkeltskjerm plattform spill som «Indiana Jones," all handlingen foregår på en enkelt statisk skjerm, og du gå videre til neste område ved å nå en utgang eller annet sted på skjermen. Med rulling plattform spill som "Epic Adventure" skjermen beveger seg med karakteren din, og målet er å utforske nivåene eller nå en avkjøring helt til høyre av spilleområdet. Rulle plattform spill er vanskeligere å programmere; hvis det er din første Flash MX plattformspill, lage en statisk enkelt skjermen en.

3 Design dine karakterer og nivåer. For det første Flash MX plattformspill, unngå å være for ambisiøs. Å gjøre et plattformspill i Flash er et tidkrevende prosjekt, og du blir nødt til å inngå kompromisser på enkelte områder. Gå for et tema og design som du vet du er i stand til å skape i stedet for noe grandiose som du kan gi opp halvveis gjennom. Tren historien og forutsetningen for spillet også. Selv om ikke alle spill har en historie, kan det bare nytte din hvis du har en godt gjennomtenkt og engasjerende plott som binder alt sammen og trekker spilleren i.

4 Arbeid fra din karakter og nivå design skisser å skape plassholder kunst i Flash MX. Mot slutten av prosjektet kan du gå tilbake og polere det visuelle, men i de første stadiene det er bedre å jobbe med plassholder kunst som du kan endre og redesign raskt og enkelt.

5 Gjøre selve kodingen for plattformspill. Boken "Flash MX 2004 Games Art til Action" av Nik Lever er en verdifull ressurs hvis du er seriøs om å lage spill i Flash MX. Arbeid deg gjennom noen online Flash tutorials til å bli kjent med plattformspill elementer og hvordan å implementere dem.

6 Teste spillet og sørge for at alle elementene fungerer som de skal. Rette opp eventuelle feil som du oppdage og feilretting spillet grundig for å fjerne bugs. Test spillet på forskjellige datamaskiner og nettlesertyper, hvis du kan, for å se hvordan det fungerer i hver enkelt. Spør familiemedlemmer og venner til å spille spillet, og deretter lytte til råd og tilbakemeldinger.

7 Sluttføre kunst og legge til lyd. Når du er sikker på at spillet fungerer perfekt, kan du polere det visuelle og erstatte plassholder kunsten med den endelige kunst. Legge til lyd som musikk og lydeffekter til spillet for å gjøre det enda mer profesjonell. Husk at Flash-spill er hovedsakelig spilt online, og folk ønsker ikke å vente for lenge på et spill for å laste. Det nytter ikke å ha et spill med flott grafikk og massevis av lyder som ingen noensinne spiller fordi det tar for lang tid å laste. Se på andre spill i sjangeren og se balansen som de har truffet.