Hvordan lage god Worlds i "Little Big Planet"

"Little Big Planet" er et puslespill platformer for PlayStation 3-konsollen. Spillerne kontrollerer en antropomorfe sekk kalt Sackboy som han hopper gjennom en rekke tema puslespill miljøer, låse opp nye verdener og tilpasningsmuligheter. I tillegg til enspillerkampanjen, kan spillerne lage sine egne miljøer, ved hjelp av en innebygd programvare editor. De kan da bli lagt ut på nettet via PlayStation Network for andre spillere å laste ned og hastighet. Det er noen prinsipper for spilldesign som kan bidra til å gjøre dine nivåer funksjonell og moro.

Bruksanvisning

1 Sørg for omfanget av ditt nivå er riktig. Kjør gjennom den gjentatte ganger med Sackboy gjennom hele designprosessen, for å sikre at avsatser er klatres og alt er til riktig skala. Den flytende, disembodied utsikt brukt i editoren er ikke ideelt for å holde alt i riktig størrelse, og det er lett å lage fysiske funksjoner som vil gjøre ditt nivå uspillbar.

2 Inkluder fysikkbaserte gåter og mekaniske innretninger. "Little Big Planet" har en fysikkmotor som kan brukes til å tipse skalaer, roll gjenstander nedoverbakke eller starte ting med katapulter. De delene av single-player spill som bruker disse enhetene er vanligvis de center til sine respektive nivåer. De er morsomme å eksperimentere med både designer og spiller, så det er en god idé å inkludere en.

3 Gjør spilleren tror å regne ut din puslespill. Hvis du har en låst dør drives av en bryter, ikke sette bryteren rett foran døren. Skjule det i den tredje dimensjonen eller skjule den opp på en plattform. Å gjøre spilleren arbeid for å nå målet vil gjøre det nivået mer tilfredsstillende. En verden hvor spillerne egentlig bare å løpe fra venstre til høyre for å vinne er ikke en utfordring, og de sannsynligvis vil ikke dele den med sine venner. Prøv å plassere løsninger på oppgaver ut av spillerens måte.

4 Inkluder sjekkpunkter, spesielt like før store groper eller squashing enheter som fanger spilleren ut. Du vil at spillerne skal holde ut med ditt nivå og gjør det hele veien gjennom til slutt. Finne ut at du må starte tilbake i begynnelsen vil sannsynligvis se dem velge "Quit" fra pausemenyen.

Hint

  • Ta med rikelig med bonusgjenstander og klistremerker å belønne spilleren for å fullføre nivået.