Hvordan lage plattformspill bedre i Ludology Game Design

Hvordan lage plattformspill bedre i Ludology Game Design


En plattformbasert videospill, eller platformer, er en der karakterene flytte til venstre eller høyre eller stige opp på skjermen. Ofte stykket observerer disse spillene gjennom en fjerde veggen, kontrollere spillet tegn som de hopper fra en plattform til en annen, mens unnvike hindringer og fiender. Eksempler florerer, inkludert Donkey Kong og de originale Mario Bros spill. Spilldesign koker ned til to strukturer: narratologi og ludology. Narratologi nærmer videospill som en annen form for kjente fortellerkunst, omtrent som interaktive romaner eller filmer. Men ludology tilnærminger spilldesign fra perspektivet at dataspill er sin egen kunstform, har sine egne krav.

Bruksanvisning

1 Outline tegnet progresjon. Selv bruker et ludology spilldesign tilnærming krever videospill narrativ karakter handlinger har direkte konsekvenser. Konstruer en overordnet plott og omfatter generelle karakterutvikling. Dette vil gi spillet en fortelling fokus fra det første nivået til det siste. For eksempel vurdere et plattformspill med det overordnede historien involverer en modig taktekker redde sin kjæreste fra rømt og rasende sirkusdyr og artister. Historien er vendingene vil skje i løpet av ulike nivåer, men det overordnede oppdraget skal veilede disse valgene.

2 Bygg en unik historie for hver platformer nivå. Innlemme karakter motivasjon til hvert nivå for å holde spilleren interesse mens de mos sine knapper. Design nivå som både individuelt fokuserte og som integrerte komponenter i det overordnede plottet. Unngå nivå repetisjon. Spillerne har en begrenset tålmodighet for å gå gjennom den samme oppsett nivå etter nivå. Bruk forskjellige motstandere og hindringer for hvert nivå, når det er mulig. Fiender og hindringer kan gå tilbake over tid, men de bør være litt annerledes.
Tenk taktekker spillet eksempel fra trinn 1. Det første nivået kan involvere taktekker unnslippe en rekke kollapset bygninger på jakt etter en solid stige. Her kan nivået fiende rømte aper som sparker ut støttene. Det andre nivået kan involvere taktekker løping og hoppe gjennom overfylte gater, unngå både flykter fotgjengere og sirkusklovner med eksploderende prosjektiler. Ekstra nivåer har radikalt forskjellige innstillinger, motstandere og hindringer, som alle bygger på den overordnede historien.

3 Lag unike bakgrunn og dekorative detaljer for å øke nivået individualitet. Endre fargevalg for å matche tematiske endringer i spillet.
For eksempel, igjen vurdere taktekker videospill. Start spillet med fargerike blå himmel før problemene begynner for alvor. Som nivåene fremgang, sakte legge røde, gule og appelsiner til fargevalget som nivåene fremgang. Dette gir en følelse av trussel ved å påberope brann og katastrofe.

Hint

  • Hold spilldesign sentrert på konstant bevegelse. Ved sin natur, krever et plattformspill konstant bevegelse. Tegn flytte og handle; de ikke pause eller reflektere.
  • Begrens langvarig bruk av direkte mørke eller forstyrrende bakgrunn i plattformspill, da dette fører spillere til frustrasjon fra en følelse av mangel på kontroll.