Hvordan tegne grafen til lineære ulikheter i Rister

Ulikhet symbolene angir størrelsen forholdet mellom segmentene de skiller. Symbolene står større enn (>), mindre enn (<), er større enn eller lik (≥) eller mindre enn eller lik (≤). Lineære ulikheter operere, og graf, på samme måte som lineære ligninger med unntak av at en ulikhet symbol erstatter likhetstegnet. Dette betyr at lineære ulikheter har sin egen versjon av skråningen snappe formen, som er y = mx + b der "m" er skråningen og "b" er y-aksen.

Bruksanvisning

1 Graf lineære ulikheter i et rektangulært koordinatsystem rutenett ved først å plassere hver ulikhet i skråningen snappe formen, med "y" isolert til den ene siden. Bruk stigningstallet og y-aksen for å finne tre eller fire poeng for linjen. Tegn linjen som solid dersom ulikheten symbol inneholder "lik" og prikkete hvis den ikke gjør det, for å representere at selve linjen / er ikke inkludert i løsningen settet. Plasser lette hakk over linjen dersom ulikheten er større enn eller lavere i mindre enn for å representere den retning oppløsning innstillingspunktene i.

Tegn den andre linjen på samme måte, med hakkene. Shade fellesområdene på de to løsningssett for den endelige løsningen settet.

2 Øv grafer de lineære ulikheter 3y <6x + 9 og y + 5 ≥ 3x + 10 ved først å isolere "y" i hver ulikhet. Begynn ved å dividere begge sider av den første ulikheten ved 3: y <6x + 9. Trekk 5 fra begge sider av den andre ulikheten: y ≥ 3x + 5.

3 Finn poeng og grafen ulikheten y <6x + 9, og bemerker at skråningen er 6 (som betyr til høyre 6 plasser og opp en flekk) og y-aksen er 9 eller punkt (0, 9). Påfør skråningen til y-aksen for å lage et nytt punkt: (0 + 6, 9 + 1) = (6, 10). Gjelder helningen til det nye punkt: (6 + 6, 10 + 1) = (12, 11). Finne en mer Punkt: (12 + 6, 11 + 1) = (18, 12).

Graf punktene kjent og koble til med en stiplet linje siden ulikheten symbolet <og inkluderer ikke "lik". Tegn lette hakk under linjen.

4 Finn poeng og grafen y ≥ 3x + 5 på samme rutenettet som den andre linjen, og bemerker at skråningen er 3 og y-aksen er 5 eller punkt (0, 5). Bruk stigningstallet og y-aksen for å finne et annet punkt: (0 + 3, 5 + 1) = (3, 6). Gjelder helningen til det nye punkt: (3 + 3, 6 + 1) = (6, 7). Finne en mer Punkt: (6 + 3, 7 + 1) = (9, 8).

Graf poeng og trekke linjen som solid ettersom ulikheten symbolet er ≥. Tegn hakk over linjen. Shade i fellesområdene mellom de to linjene for å lage løsningen sett.