Interaktive spill Om Communities
Mange designere søke å utvikle dataspill om bestemte miljøer. Teser spill skiller seg drastisk i omfang. Noen spill, for eksempel, spør kan spillere å administrere et lite nabolag, mens andre oppgaver spillere med ledende hele sivilisasjoner over tusenvis av år med historie. Uansett skala, kan spill være en morsom og spennende måte å lære om lokalsamfunn.
SimCity 2000
Lansert i 1996 for den personlige datamaskinen, "SimCity 2000" kaster spillerne i rollen som byens borgermester. Spillere får i oppdrag å opprette og administrere en hel by, inkludert alt fra reguleringsplan kommersielle, industrielle og boligområder for å installere transport, innkreving skatter og forvalte kommunens tjenester. Spillere må finne en hårfin balanse mellom reguleringsplan tilbud og etterspørsel, som regulerer beskatning å opprettholde veksten. SimCity er hyllet som en av de mest nøyaktige samfunnet simuleringer av sin tid.
The Sims
Lansert i 2000 for den personlige datamaskinen, "The Sims" gir spillerne muligheten til å styre en virtuell nabolag. Beskrives som en virtuell dukkehus av Will Wright, spillets sjefsdesigner, krever spillet spillerne til å designe og bygge hus, navigere sosiale relasjoner og møte karakterenes fysiske behov, familie mål og karriere ambisjoner.
Civilization IV
"Civilization IV" kom ut i 2005 og krever at spillerne å skape en vellykket sivilisasjon. Spillere kan velge å spille som en rekke historiske sivilisasjoner, administrerende deres økonomi, forskning, politikk, diplomati og militær. Spillet er et eksempel på styring av samfunn i stor skala, slik at spillerne til å forme utviklingen av deres sivilisasjon i løpet av tusenvis av år, fra steinalderen til romalderen.
Darfur er døende
Sendt inn som en del av mtvU kampanje for å øke bevisstheten om vold i Sudan, "Darfur er døende" oppgaver spillere med å styre en liten sudansk landsby. Gjennom sine prøvelser, spillerne lære av vanskelighetene står overfor mange sudanske minoriteter, herunder forsyningsmangel og roaming militser.