Ligning måle Velocity

Ligning måle Velocity


Hastigheten er hastigheten av et objekt i en bestemt retning. Det er flere ligninger du kan bruke til å måle hastigheten, avhengig av situasjonen og informasjonen tilgjengelig for deg. Avgjøre om objektet er akselererende, og hvis det er, om akselerasjonen er konstant eller variabel for å sørge for at du velger riktig ligning.

Hastighet

Velocity er lik hastighet, men med en viktig forskjell: Det er en vektorstørrelse, så du må ta retning i betraktning. Den gjennomsnittlige hastigheten til et objekt er definert som forskyvning av den gjenstand dividert med den tid det tok for den gjenstand som skal forskyves. Forskyvning er bare avstanden gjenstanden beveges i en bestemt retning. Enhetene i hastighet er meter per sekund.

Objekt Flytte Med Constant Velocity

Hvis objektet beveger seg med konstant akselerasjon, kan du beregne gjennomsnittlig hastighet ved å dividere endringen i forskyvning av medgått tid: hastighet = [x (endelig) - x (initial)] / (endring i tid). For å finne den endring i forskyvning, kan koordinatene til den endelige posisjonen (eller avstand hvis arbeider i en dimensjon), og subtrahere fra koordinatene til startposisjon. For eksempel, hvis en bil hadde beveget seg 10 meter i en rett linje i "x" retning i fem sekunder, ville den ha en hastighet på 10/5 = 2 meter per sekund.

Objekt Flytte Med konstant akselerasjon

Hvis objektet er akselererende, kan du regne ut gjennomsnittlig hastighet over dens hele banen. For å gjøre dette, må du vite sin innledende og avsluttende hastigheter. Objektets gjennomsnittlig hastighet er summen av første og siste hastigheter delt på 2: gjennomsnittlig hastighet = [v (initial) + v (endelig)] / 2. For eksempel, hvis du slipper en ball slik at den innledende hastighet er 0 og den treffer bakken med en hastighet på 4 meter per sekund, gjennomsnittlig hastighet er 2 meter per sekund.

Objekt med variabel Akselerasjon

Dersom objektets akselerasjon forandrer seg, er det et litt mer vanskelig å beregne dens hastighet. Variabel akselerasjon kan uttrykkes som en polynomisk funksjon --- en ligning som inneholder ytterligere betingelser som inneholder variable med indekser som er større enn 1. Når det gjelder hastighet, blir de ekstra betingelser multiplisert med tid til den potens av 2, 3 eller høyere. I det enkleste tilfellet, hastighet = v (initial) + (bx tid) + (cx tid kvadrert), hvor "b" og "c" er konstanter som bestemmer akselerasjonen. Hvis du kjenner innledende hastighet, medgått tid og konstanter, kan du regne ut objektets gjennomsnittshastigheten.