Mind Games for Gameboy

Puzzle videospill stimulere hjernen ved å inkludere elementer av problemløsende ferdigheter som logikk, strategi og mønstergjenkjenning. Disse spillene krever kompleks tenkning i stedet for raske reflekser eller hånd og øye koordinering. The Game Boy og konsoller Game Boy Advance portable gaming tilbyr flere Tankespinn som tester disse mentale ferdigheter og evner.

Catrap

Catrap er et puslespill og plattform spill utviklet av Ask Kodansha til Game Boy i 1990. I Catrap spiller kontrollerer en katt som den prøver å manøvrere gjennom en labyrint-lignende rom som inneholder intrikate hindringer og fiender. Spilleren kan flytte hinder i forskjellige retninger for å prøve å gå videre. Hvis spilleren setter seg fast på grunn av måten en hindring blir beveget, kan katten bruke sin tid for evne til å reversere den siste sats. Pitman, som er den alternative tittelen, inneholder 100 nivåer for spilleren å fullføre, med hvert nytt nivå blir vanskeligere.

Ultimate Brain Games

Ultimate Brain Games er et puslespill og logikk spill utviklet av Cosmigo for Game Boy Advance i 2003. Spillet har flere tenkning spill for én eller flere spillere, inkludert Chess, Connect Four, Reversi, Mahjong, dam, Battleship og domino. Hver enkelt Spillet følger de samme reglene som sin brettspill motstykke. Det er 10 forskjellige nivåer av kunstig intelligens for datamaskin spill, fra nybegynner til svært avansert.

Yoshis Cookie

Yoshis Cookie er et hjernetrimspill utviklet og utgitt av Nintendo til Game Boy i 1993. Spillet har to av Nintendos mest populære figurer: Mario og Yoshi. Spillere blir presentert med et virtuelt rutenett av flere typer informasjonskapsler som ligner en Rubiks kube. Målet i hvert trinn er for Mario å lage linjer med matchende cookies, som deretter matet til Yoshi. Spillet inneholder to spillbare mode's - Eventyr og Puzzle.

Dr. Mario

Dr. Mario er en action og puslespill spill utviklet av Nintendo til Game Boy i 1990. I spillet, må Mario ødelegge virus som sluker spillefeltet ved å feste vitaminer til dem. Vitaminer falle ned til spillefeltet på samme måte som Tetris og spillere må manøvrere tosidig vitamin inntil fargen matcher fargen på viruset. Viruset blir enten farget rødt, gult eller blått, mens vitaminet er en kombinasjon av de tre mulige farger. Et nivå er fullført når alle virus er fjernet fra spillefeltet.