Nasjonale Mahjong-regler

Nasjonale Mahjong-regler


Mahjong er et gammelt spill. Det ble spilt av kinesisk royalty mer enn 4000 år siden. Befolkningen utenfor det kongelige palasset oppdaget spillet etter revolusjonen i 1911 førte mange hemmeligheter utenfor murene til Den forbudte by. Mahjong kom til Amerika i 1920 og har vært en favoritt spill av millioner av spillere siden den gang.

fliser

Den vanskeligste delen av Mahjong er å lære flisene. Det er 144 fliser i grunnleggende sett som faller inn i ulike grupper: bambus, hjul, tegn, vind, drager, blomster og årstider. Bambus fliser, også kalt barer, er nummerert fra 1 til 9, og det er fire av hver av disse. Det samme nummerering brukes til hjulene, også kjent som prikker eller sirkler, og tegnene. Vinden er nord, sør, øst og vest, og dragene er rød, grønn og hvit --- med 4 fliser for hver av disse. De siste åtte fliser er bonusbrikkene: fire blomster --- plomme, orkide, Chrysanthemum og bambus --- og fire årstider --- vår, sommer, høst og vinter. Det er bare en av hver av disse fliser. Når de er oppstått, blir de satt ansikt opp på spillerens side å bli regnet på slutten av spillet, og en annen flis er trukket.

Dealer

Spillet begynner med alle brikkene ansiktet ned i midten av bordet. Hver spiller får en dobbel rad av fliser foran seg. Det er en rekke av 18 fliser og en annen rad av 18 fliser på toppen av den første rad. Terningene er rullet og storspiller blir Østen. Alle de andre spillerne er navngitt med en retning i forhold til Østen. Avtalen roterer mot klokken med mindre giveren vinner. I så fall holder det med forhandleren for en annen hånd. Hvis vinnertallet er en 10, starter neste avtale med den 10. haug med fliser foran East. I henhold til reglene, er 13 fliser deles ut til hver spiller og 14 til forhandleren. Når veggen foran East er oppbrukt, blir flisene deles ut fra veggen foran neste spiller mot urviseren, som er nord.

melds

Hver spiller velger enten opp et kast og må legge ned en meld eller trekker en ny brikke. Spilleren må kaste en flis. Forkaster stables ikke som de ville være i et kortspill. En meld kan enten være en pung, en kong eller en chow. En pung er tre av nøyaktig samme flis, for eksempel tre grønne drager. En kong er fire av nøyaktig samme flis. Hvis du plukker opp en brikke som en annen spiller kastet og lage en kong med det, du kommer til å trekke en annen flis. En chow er tre brikker i rekkefølge, som 6, 7 og 8 i hjulene.

Vinner

Spillet slutter når en spiller produserer et par, to identiske fliser, og tre melds. Bare vinnerens poengene telles. Om vinner flisen var et kast, bare den spilleren som kastet vinner flis taper. Om vinner flisen ble trukket, de tre andre spillerne er alle tapere. Par og chows teller null poeng, dress pungs telle to, ære pungs telle 4, dress Kongs telle åtte, ære kongs telle 16. bonusbrikkene er fire poeng hver. En omgang består av 16 hender.