Pedagogiske dataspill for barn

Barnas pedagogiske dataspill, eller edutainment spill, har eksistert nesten like lenge som PC-spill selv. Disse spillene ble valgt til å undervise en rekke emner, fra grunnleggende lesing til programmering. Egnede aldre avhenger av spillet, alt fra småbarn til midtre og high school-elever.

Oregon Trail

Dette historisk simulering spillet krever spillerne å lede en familie langs den berømte Oregon Trail, som arbeider med reelle farer som møter de tidlige pionerer og planlegger hvert trinn av deres ekspedisjon langs reell geografi. Spillet har gått gjennom en rekke utgaver og oppfølgere siden den først ble lansert for bruk i Minnesota skoler i 1974.

Reader Rabbit serien

De Reader Rabbit spill er utgitt som en serie, med hver tittel som blir rettet mot en annen aldersgruppe, fra småbarn til 9-åringer. Gameplay er egnet til barnets alder og gradvis legger kompleksitet som barnet blir eldre.

Hvor i USA er Carmen Sandiego?

Disse spillene har spillerne forfølge tegneserie super-kriminell Carmen Sandiego på jakt over hele Amerika. For å finne ut hvor Ms Sandiego har vært, må spillerne utlede svar på ledetråder basert på aspekter av amerikansk historie og geografi. Et eksempel på en in-game hint kan være: "Den mystiske kvinnen sa hun skulle til staten der slaget ved Gettysburg ble utkjempet."

Sammys Science Hus

Designet for barn i alderen 3 til 7, gir Sammys Science Hus studentene med fem aktiviteter, hver med en justerbar vanskelighetsgrad, utviklet for å lære barn om vitenskap. Aktivitetene omfatter sorteringsstasjonen, som lærer barn om dyr taksonomi, en workshop der barn utforme leker fra en blåkopi og male dem, en eikenøtt dam som lærer barn om dyr og naturlige habitater, og en vær maskin som lar barna å endre ting som temperatur og vind for å lage ulike værmønstre.

The Number Devil: A Mathematical Adventure

Basert på boken med samme navn, nummer Devil gradvis lærer barna om ungdomsskole matematiske begreper som Fibonacci tall, kvadratrøtter og primtall. Undervisningen gis som en serie med spill og et eventyr historie der barn må bruke sine nye kunnskaper i matematikk for å løse oppgavene.

Colobot

Dette 3-D spill kaster spilleren som eneste astronaut på en ekspedisjon for å kolonisere en ny planet. Spilleren kan ikke kommunisere med verden selv, men heller må programmere roboter til å utføre oppgaver for ham. Programmeringsoppgaver begynner veldig enkelt og gradvis vokse i kompleksitet, undervisning eldre barn og tenåringer en moderne, objektorientert programmeringsspråk og ferdighetene til å bruke det steg for steg.