Slik spiller Caylus

Caylus er et strategisk spill for to eller flere spillere. Den viktigste mekanismen for Caylus innebærer å plassere symboler på ulike bygninger arrangert på en svingete vei. Spillere kan bygge flere bygninger i løpet av et spill, men før hver runde symbolene er plassert på nytt. En spesiell brikke kalt prost bestemmer hvilke bygninger blir brukt under hver runde, og plassere brikkene med dette i tankene er en sentral del av spillet.

Bruksanvisning

1 Gi hver spiller alle hus og arbeidstaker tokens av én farge. For hver spiller plasserer en flat tegn på hennes farge på første plass i hvert av de fire favorisere spor, nullseierspoeng plass og et sted under broen. Så gjenværende flat token for hver spiller, bland dem opp i hendene og tilfeldig tilordne dem til turn for spor.

2 Stokk rosa bygninger og plassere dem tilfeldig i de første seks områder. Plasser store og små hvite symboler (Namsmannen og Provost, henholdsvis) på den siste rosa bygningen. Gi hver spiller to mat, en tre og fem gull. Du er nå klar til å starte spillet.

3 Gi hver spiller inntekt på to gull, i tillegg til en gull for hver bolig han eier. Fra og med den første spilleren på turn orden og fortsetter ned turn orden, kan hver spiller betale en gull å plassere en arbeidstaker token på noen ubebodd bygning plass på brettet eller slottet. Når den siste spilleren i tur orden tar en tur, gå tilbake til toppen av orden og fortsette å plassere arbeidere.

4 Plasser flat token under broen på den første åpne plassen av broen. Når du har gjort dette, kan du ikke plassere noen flere arbeider poletter i løpet av denne svingen. I tillegg må alle andre spillere fortsetter å plassere arbeidstaker tokens betale en ekstra gull per token. Denne avgiften er økt for hver spiller som går, så i en fire-player spill, når tre spillere har gått, må den siste spilleren betale totalt fire gull for hver ekstra arbeideren token hun ønsker å plassere.

5 Aktiver bygninger med arbeideren tokens for nedover veien, og starter med de seks bygninger satt inn i styret før broen. Når en bygning er nådd med en arbeidstaker token, spilleren som eier at arbeidstaker tar handlingen skrevet på bygningen og gjenvinner så henne token.

6 Flytt prost når du har passert de første seks bygninger. Starter med spilleren som først vedtatt, kan hver spiller flytter prost opp til tre plasser i begge retninger, betaler en gull per plass. Når hver spiller har hatt en sjanse til å flytte prost, gå tilbake til trinn 5 for å aktivere bygningene etter broen.

7 Stopp aktivere bygninger når du kommer til plassen med prost på den. Hvis en arbeidstaker er på den bygningen, er det aktivert, men ingen flere bygninger er aktivert.

8 Bygg i slottet ved å betale en mat og to andre ulike varer for å bygge et stykke av slottet. Spillere som er lagt en arbeidstaker på slottet plass kan bygge så mange brikker som de kan ha råd til. Den som bygger flest stykker hver sving får en fordel, med bånd som går til den første spilleren som plasserte en arbeidstaker på slottet. For å få en tjeneste, flytte en av din favør tokens frem en plass og utføre handlingen på den plassen. Enhver spiller som plasserer en arbeidstaker i slottet, men har ikke råd til å bygge der mister to seierspoeng.

9 Flytt lensmannen. Hvis prost er foran fogden, flytte lensmannen to plasser nedover veien. Ellers flytter Namsmannen en plass nedover veien. Når Namsmannen kommer en scoring plass, spillere som har bygget to stykker av slottet i den aktuelle delen få en tjeneste, og all videre bygging må skje i neste avsnitt.

10 Avslutte spillet etter tredje scoring plass er nådd, og alle tjenester er tilstås. Den som har flest seierspoeng vinner!

Hint

  • Husk at noen bygninger i front av prost ikke blir aktivert, men bygningen under prost gjør.
  • Ikke glem å flytte lensmannen på slutten av hver runde!