Slik spiller Pegs & Jokers

Plugger og jokere er et brettspill som utnytter en kortstokk. Selv om spillet kan gjøres kommersielt, er det mer vanlig for styrene å være hjemmelaget. Målet med pinnene og jokere er å flytte dine egne fem knagger til hjemmet ditt spor, men også for å hjelpe partneren din i å oppnå det samme målet. Det første laget som gjør dette vinner spillet. Reglene for Plugger og Jokere ikke ta lang tid å plukke opp.

Bruksanvisning

1 Splitte jevnt nummererte spillerne inn i to lag. Antallet spillere avhenger av hvor mange sider styret har. En kvadratisk brett er for en fire-player spill, en sekskant er for en seks-spillere og en åttekant er for en åtte-player spill.

2 Sitt på den ene siden av bordet med to motstandere på hver side av deg.

3 Bruk tre kortstokker for spillet og inkluderer seks jokere. Legg to jokere og en ekstra dekk for åtte-player spill. Sett alle kortene i en haug og shuffle.

4 Deal fem kort til alle som spiller og plassere de gjenværende kortene med ansiktet ned og innenfor rekkevidde av spillerne.

5 Se på dine egne kort, men holder kortene dine for deg selv.

6 Bestemme hvem som skal gå først. Du kunne håndtere et kort til alle og se hvem som har den høyeste verdien. Turns er klokken fra da av.

7 Plukk et kort opp fra hoved haug på din tur, slik at du nå har seks kort. Spill en jack, dronning, konge eller ess å gå ut av startområdet, hvor alle fem av dine plugger begynner spillet, og deretter sette dette kortet i brukt kortet bunken. Hvis du ikke har en av disse kortene, sette noen av kortene i den brukte haug uten å ha en sving.

8 Flytt tilsvarende antall plasser klokken rundt bordet hvis du plukke opp en to, tre, fire, fem, seks, sju, åtte, ni eller ti av sortene når du har forlatt startområdet. Hvis du får en jack, dronning eller konge igjen, så kan du flytte et stykke 10 plasser eller få en annen pinne ut av startområdet. Aces flytte pinnene bare én plass.

9 Spill en syv, og du kan dele opp sju plasser du kan flytte mellom pinnene. For eksempel, fem plasser for en og to til en annen. Ved hjelp av en åtte betyr at du må flytte bakover åtte plasser.

10 Ikke gå over eller lande på samme plass som en av de andre pinnene, da dette er en ulovlig trekk. Passerer over en motstander eller partnerens plass er fine.

11 Land på motstanderens pinne til å sende den tilbake til startområdet eller lande på partnerens å sende den til in-sted, som er i nærheten av mållinjen for knagger.

12 Bruk en joker, og du kan velge en annen spillers pinne til å lande på når som helst i spillet. Du kan også bruke denne muligheten til å forlate startområdet.

1. 3 Spill en av kortene dine hvis du har en som kan gjøre et lovlig trekk. Gjør dette selv om farten er en dårlig en. Hvis du ikke har et kort som passer denne beskrivelsen, og deretter kaste noen kort og avslutte din tur. Jokeren er det eneste unntaket fra denne regelen; du aldri trenger å spille joker før du vil.

14 Flytt inn i hjemmet ditt spor når du har gjort det tilbake rundt til din side av brettet. Hjemmet sporet er de fem plasser foran i-spot. Hvis du ruller, kan du bruke et tall som er høyere enn det beløpet som trengs for å komme til slutten av hjemmet sporet, må du flytte en annen brikke eller flytte i hjemme spor for en runde rundt bordet.

15 Spill for partneren din sitter nærmest til venstre når alle brikkene er i hjemmet sporet. Vinnerlaget er den første til å ha alle sine plugger i hjemmet sporet.