Spillet Maker 6 Guider for Worms

Hvis du noensinne har ønsket å lage dine egne dataspill, kan du ha blitt skremt til å oppdage den uendelighet av oppgaven. Spillet Maker 6 ble opprettet som en enklere, mer brukervennlig spillutvikling verktøyet. Her er hvordan du kommer i gang med spillet Maker 6, ved hjelp av en orm spillet som et eksempel.

Enkelt Vs. Avansert modus

Spillet Maker tilbyr to forskjellige moduser av drift: enkle og avanserte. Enkel modus er standard, og skjuler noen av de mer avanserte operasjoner of the Game Maker i favør for de vanligste operasjonene som trengs for et 2D spill. Her vil vi diskutere bare enkel modus ..

Typer av ressurser

Det er fem typer ressurser tilgjengelig for å lage et spill fra i spillet Maker 6: sprites, lyder, bakgrunner, objekter og rom. Sprites er de bevegelige bilder i spillet. Bakgrunner er større statiske bilder. Objekter representerer sprites i spillet som vil ha noen programmering knyttet til dem. Rom representerer nivåer.

Å gjøre en Worms spill: Grafikk

Bruk ressursene menyen for å velge Create Sprite. Det er lurt å lage to sprites, navngi en \ "redWorm \" og den andre \ "blueWorm. \" Når du gjør dette, vil du ønsker å sørge for at åpenhet er merket av. Dette gir ormen sprites en gjennomsiktig bakgrunn. Tegn din ormer med intern grafikk editor. Det er greit hvis kvaliteten er dårlig, du kan alltid gjøre bedre grafikk senere. Den grønne check-mark vil forplikte endringene. Du vil også være lurt å lage noen andre sprites bruker de samme trinnene: en for en kule og en for et gulv. Til slutt skape en bakgrunn for ditt nivå. En blå himmel med skyer vil gjøre pent, men du vil ønske å bruke bilde kommandoen Resize i bilderedigeringsprogram for å endre størrelsen til 640x480.

Å gjøre en Worms spillet: Sound

Spillet Maker 6 kommer med et utvalg av vanlige lydeffekter for spillene dine. Bruk ressursene menyen for å opprette to nye lyder - et skudd og eksplosjon - og laste WAV-filer fra Game Maker biblioteket. Du kan sette dine egne lyder i biblioteket senere ved å legge dem til C: \ Program Files \ Spillet Maker 6.1 \ Sounds \ mappe på harddisken.

Lage en Worms spill: Objekter, Game Logic og AI

Du kommer til å trenge en rekke gjenstander i spillet, både spillere og fiendtlige stedene. Du trenger også separate bullet objekter for spilleren og fienden, som det vil gjøre kulen programmerings mye enklere. Du må opprette et gulv objekt. Sørg for å tildele de aktuelle sprites på hvert objekt.

AI for spillet vil være svært forenklede, så gå til din fiende objekt og lage en \ "Lag \" hendelse for ormen. Dette er en hendelse som skjer så snart som ormen er opprettet, og du vil legge til en alarm handling, og forteller at alarmen skal gå av i 100 trinn. Deretter legger en alarmhendelse, og har denne hendelsen utløste en \ "create flytte eksempel \" handling. Det vil skape en kule og sende den flyr i vinkelen valgt. Null grader er den til høyre og det flyter med klokken derfra.

For spilleren objekt, legge til aktiviteter for pressen pil høyre, mellomromstasten, og trykk venstre pil, samt utslipp handlinger for venstre og høyre piltast. Mellomromstasten bør opprette et bevegelig forekomst av kulen, akkurat som for fienden objektet. En god fart for begge kulene er 10. Venstre og høyre piltast, både trykk og slipp bør bruke Flyttet Fast handling. 1 er en god fart. De pressede handlinger bør bruke retningslinjene angitt. For utslipp handlinger, bruke stoppknappen i sentrum av den flyttede Fast retning kompass.

Til slutt må du programmering for kulen. Som nevnt før, bør det være to kule objekter: spillerens kule og fiendens bullet. Hvert bør ha en kollisjon hendelse inntreffer: en på kollisjon med spilleren, den andre på kollisjon med fienden. Du må bruke to ødelegge eksempel handlinger: ett for kulen seg selv, og en annen for treffet objektet.

Å gjøre en Worms spill: Level Design

Bruk ressursene menyen for å opprette et nytt rom, med bakgrunnsbilde og gulv stedene. Trykk på play-knappen på toppen av det grafiske brukergrensesnittet til å teste spillet og nyt!