Tarbish Card Game Rules

Tarbish Card Game Rules


Tarbish er et kortspill populær i Cape Breton, Nova Scotia, Canada. Spillet innebærer å ta triks eller hender for å nå en poengsum på 500 poeng. Den eksakte opprinnelsen til spillet er ukjent, men lignende spill finnes i Europa og Midt-Østen. Tarbish er også kjent som Tarabish eller Bish.

Før The Game

Vanligvis fire spillere dele inn i to grupper på to. Medarbeidere sitter overfor hverandre på bordet. Tarbish bruker en enkelt kortstokk, med to til fem av hver sort fjernet. En spiller fra hver side kutter dekk. Spilleren med det høyeste kortet blir forhandler. Den neste giveren er spilleren på giverens venstre.

Avtalen

Etter stokker, spilleren til høyre for giveren kutter dekk. Giveren gir hver spiller ni kort, tre kort av gangen. Dealing fortsetter med klokken. Spillerne ser på de første seks kort, men de tre siste skal forbli med forsiden ned til trumf farge bestemmes. Spilleren på giverens venstre kan velge trumf eller pass. Hvis spilleren går, spilleren til hans venstre har det samme valget. Tradisjonelt, hvis de tre andre spillerne nekter å navngi en trumf farge, må giveren bestemme trumf.

The First Trick

Etter det trumf farge er etablert, spilleren på giverens venstre plasserer et kort på bordet. Spillet fortsetter med klokken, med hver spiller legge et kort på bordet. Spillerne må følge et søksmål fra det første kortet hvis mulig. Hvis en spiller spiller et kort fra trumf farge, må den neste spilleren følge etter og bruke en høyere verdi kort hvis mulig. Etter at alle fire kortene legges på bordet, spilleren med den høyeste verdien kortet vinner utslaget. Trumfkort alltid slå ikke-trumfkort. Den vinnende spiller tar de fire kortene og plasserer dem med billedsiden ned til siden. På slutten av runden, blir alle poeng fra alle triks lagt til og deles ut til hvert lag. Triksene fortsette inntil en av lagene når 500 poeng.

scoring

Etter hver runde, spillere legge opp og får poeng for hver knep vunnet. Lagkameratene score legges sammen for å skape lag scorer. Den lavest mulig totalt punkt for en runde er 162; den høyeste er 282. Det laget som kalte trumf drakten har for å oppnå en score på 82 poeng for runden eller annet de miste sin poengsum til opposisjonen. Lag spille så mange runder som er nødvendig for den ene siden å nå 500 poeng. Trumfkort motta følgende rille verdier: en jack er verdt 20 poeng, ni er verdt 14 poeng, et ess er verdt 11 poeng, 10 er verdt 10 poeng, en konge er verdt fire poeng og en dronning er verdt tre poeng. Åtte, sju og seks er hver verdt null poeng. Non-trumfkort motta følgende rille verdier: et ess er verdt 11 poeng, ti er verdt 10 poeng, en konge er verdt fire poeng, en dronning er verdt tre poeng, en jack er verdt to poeng. Åtte, sju og seks er hver verdt null poeng.

kjører

En kombinasjon av tre eller fire kort av en farge tilsvarer en joggetur. Tre kort kjører er verdt 20 poeng og fire kort kjører er verdt 50 poeng. En spiller som holder et løp har å kunngjøre det og poengverdien før det første kortet i kunsten er spilt. En spiller som ikke kunngjøre en kjøre mister poeng for kjøringen. Bare én spiller kan få poeng for en løpetur per runde. Fire-kortet kjører slå tre-kortet kjører og trumf løper slå ikke-trumf går.