Toy Rocket Fysikk Prosjekter

Toy Rocket Fysikk Prosjekter


Designe, bygge og utsettings leketøy raketter kan være lærerikt, morsomt og givende. Rockets gir og utmerket mulighet til å lære om de grunnleggende fysiske lover. Studenter, lærere og foreldre kan ha en flott tid å utforske begreper som drag, kraft, thrust og friksjon. Toy raketter presentere også en innføring i de områdene av aerodynamikk og kan gi et sterkt fundament for fremtidig læring. Det er mange vitenskapelige eksperimenter som du kan utføre ved hjelp av leketøy raketter for å lære mer om grunnleggende og avansert fysikk.

Bruk Force

Potensielle vitenskapelige eksperimenter som involverer modell raketter kan inkludere måter å lære om kreftene som virker på raketten. Det er krefter som påvirker en rakett i flukt. De er heis, vekt, luftmotstand og stakk. Forces er vektor mengder, noe som betyr at de har både størrelse (en målbar mengde) og retning, i motsetning til skalare mengder, som har bare størrelse. For eksempel, er masse den totale mengden av materiale en gjenstand som består av eller inneholder. Vekt er et mål på tyngdekraften virker på den massen. Siden vekten er en kraft, har det en målbar mengde (uttrykt i pounds eller gram) og en retning. Når det gjelder vekt, vil retningen alltid være nede, fordi det er den retning som tyngdekraften virker.

Thrust, Lift og Drag

Toy Rocket Fysikk Prosjekter

Kreftene som virker på en rakett er heis, dra skyvekraft og vekt.

Hvis vekten er et mål på gravitasjonens virkning på den totale vekten av en gjenstand, er skyve den kraft som beveger den massen gjennom luft og plass. Skyvekrefter er generert av rakett motor. Rakettmotorer bruker vanligvis to typer drivstoff: fast eller flytende. Romfergen bruker en kombinasjon av fast og flytende brensel. Modell raketter og fyrverkeri bruker fast brensel. Skyvekraft skapes ved tenning av drivstoffet, og regulering av strømningshastigheten av brennstoffet gjennom motoren. De to andre krefter er kjent som de aerodynamiske krefter, fordi de håndtere hvor effektivt en gjenstand beveger seg gjennom luften. Løft refererer til den kraft som må overvinne vekten til å heve raketten i luften, og dra refererer til den kraft som motsetter seg eller virker mot raketten, når det beveger seg gjennom luften. Drag er mest kjent som luftmotstanden.

identifisere variabler

En effektiv vitenskap eksperiment ved hjelp av modell raketter kan innebære å bruke disse fire kreftene som variabler. Modell raketter kan fås på nesten alle lokale hobby butikk, og kan også bli funnet på noen store leketøysbutikker. Prisene på raketter kan variere fra rundt $ 10 og oppover, som i 2011. Motorer selges separat. Vurder å kjøpe minst tre identiske raketter for å spille inn en god datasett. For å endre variablene, kan du endre raketten deretter. Endre fremstøt ved å bruke en annen størrelse motor. Endre luftmotstand ved å øke overflatearealet av konusen, eller retningen av finnene. Endre løft ved å justere størrelsen av finnene og mengden av skyvekraft og endre vekten ved å tilsette til massen av raketten.

Hypoteser, registrere og rapportere

Tenk på en hypotese om hva du tror vil være et resultat av endring av variabler. Kjør minst tre fly med samme rakett og samme sett av variabler for å validere resultatene. Du kan ta opp resultatene av timingen hvor lang tid det tar for raketten å nå det apex, eller maksimal høyde. Dette vil være lett gjenkjennelige fordi raketten vil umiddelbart begynne å falle, og distribuere det er fallskjerm når den oppnår apex. Etter at du har spilt inn dine observasjoner, skrive rapport om dine funn og sammenligne dem til dine hypoteser. Begrunn hvorfor du tror resultatene gjorde eller ikke samsvarer med dine hypoteser.