16. århundre italienske Brudekjoler

16. århundre italienske Brudekjoler


Renessansen, som bokstavelig betyr «gjenfødelse», var en historisk periode kjent for gjenfødelsen av kunst og kunnskap følgende middelalderen. Denne perioden varte fra 16-tallet til 17-tallet, selv om noen historikere plassere den begynner mye tidligere. Bryllup i løpet av denne perioden ble ofte arrangert. En brudens klær vanligvis ikke har en spesiell utmerkelse, annet enn at det var litt mer fancy enn sin vanlige drakt.

Farge

Den hvite brudekjole tradisjon kom ikke inn i vesenet til Queen Victoria vises hennes på hennes eget bryllup i det 19. århundre. Brudekjoler i løpet av 16-tallet kom i nesten alle farger. Svart ble båret av bruden av en enkemann, og fargen rød, i noen renessanse kulturer, ble ansett fargen på fruktbarhet og var populære for bruder i perioden.

Peasant bruder wore ofte blå på grunn av billig blått fargestoff som ble funnet. Grønn var også en populær farge for brude slitasje.

Design

Brudekjoler fra 16-tallet benyttet forskjellige typer design. Noen kjoler hadde et korsett stil med ribber laget av bein tredd gjennom toppen. Kjolen hadde også en full skjørt, men ermene kom i mange varianter. Noen ermene var lang og løs mens andre var kort og oppblåst på toppen stund og tettsluttende gjennom resten av ermet.

Kjoler ble fylt opp enten i ryggen eller foran på kjolen. Den fremre delen av kjolen hadde ofte et slit, litt avslørende underskirt, mens baksiden av kjolen ofte hadde et tog.

Stoff

Med mindre bruden var en bonde, ble stoffet av brudekjole vanligvis laget av kostbart materiale. Kjoler ofte besto av stoffer som silke, fin ull og noen ganger fløyel. Fløyel kjoler ble sjeldnere og dette materiale ble anvendt som en trim oftere enn for hele stykket. Berømte prinsesser som Princess Philippa og Margaret av Valois kledd i stoffer av sateng og røyskatt.

detaljer

Brudekjolen av det 16. århundre var en mer avansert versjon av den felles perioden kjole. Ekstra detaljer ble lagt til kjole for en mer forseggjort touch. Profilering og broderi ble ofte brukt på disse kjoler å pynte. Andre elementer som bånd og fløyel trim ville topp disse av så vel som blonder for mansjetten området.